Far svigter gang på gang.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev. Uanset om andre har det sværere end dig, så er det da klart, at det fylder meget for dig, at du føler dig svigtet af din far. Du skal ikke være flov over, at du er meget påvirket af din komplicerede relation til din far. Jeg kan virkelig godt forstå, at du er indebrændt, sur, ked af det og skuffet.

Jeg kan forstå på dig, at din mor er en rigtig god forælder. Og en god forældre kan skabe balance, så de svigt, man oplever, ikke kommer til at påvirke en så meget. At du har et godt, stabilt forhold til hende kan derfor sagtens være nok til at fylde dig med den kærlighed, du har brug for, så du bliver en velfungerende, glad ung kvinde.

Du er rigtig god til at beskrive, hvad du føler. Derfor fornemmer jeg, at du har et ”lager” af selvværd inderst inde, som nok skal få dig igennem dine sammenstød med din far. Alligevel, er det selvfølgelig vigtigt, at du tager det alvorligt, at du oplever, at din relation til din far påvirker din generelle tillid til andre mennesker. Derfor vil jeg råde dig til at begynde at dele dine tanker og frustrationer med en voksen, der kan hjælpe dig.

Det jeg tænker måske kunne hjælpe dig, var at tale med en psykolog nu eller på et senere tidspunkt. Psykologer er rigtig dygtige til at tale med folk om deres forældre og give nogle redskaber til, hvordan man kommer videre efter en barndom med svigt.

Tal også med dine venner om deres forhold til deres forældre. Jeg tror, du vil opleve, at mange har oplevet store eller små svigt. Og min erfaring er, at det hjælper på vreden eller tristheden at dele følelser og tanker med andre. Ville det mon være en mulighed for dig?

Din mor kender jo også din far. Og hun har muligvis derfor også nogle input til, hvordan du skal tackle det. Har du prøvet at spørge hende?

Hvis jeg ikke tager fejl, så vil du også gerne have, at jeg skal rådgive dig, om hvilken af to scenarier du skal vælge:

Lade din far få endnu en chance, som muligvis medfører at han svigter dig igen, eller
Lade din far være og lade være med at lade det påvirke dig.

Hvis du vælger 1., så er jeg enig med dig i, at det er sandsynligt, at han svigter igen på et tidspunkt. Ud fra det du skriver, lyder det som om din far desværre ikke har evner til at være den slags stabile far, du gerne vil have.

Jeg tror altså godt, du kan risikere at blive skuffet igen, med mindre du kan begynde at se ham uden forventninger. Altså se ham, når han tager initiativ, og bare afvente hvad der sker. Tror du, at du ville kunne det, altså droppe dine drømme om at have et nært, stabilt forhold til ham? Vil du kunne nøjes med at se ham engang imellem? Jeg ved godt, at det er svært at svare på.

Hvis du vælger 2 dvs. dropper al kontakt med din far, så undgår du skuffelser, og måske vil du opleve en form for fred i sjælen. Men jeg tror, at det vil påvirke dig lidt alligevel. Jeg tror ikke du bliver ligeglad med din fars svigt, selvom I ikke ses mere.

Jeg vil opfordre dig til at få talt med en voksen, du er tryg ved om, hvad du skal gøre. Det er nemlig vigtigt, at du ikke står alene med frustrationen, overvejelserne og valget.

Mange tanker og kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.