Brev
Far og mor
Hej børne telefonen
jeg er en pige på 10 år som der har to problemer beklager vis der er lidt stavefejl.
Det startede med at jeg vågnede kl 11 eller sådan noget. Jeg syntes at det lugtede af røg så jeg går ud til min far der er ude på tarasen han sad med en sigarat i hånden og han skynde jeg at tage den væk. Jeg sagde så bare at jeg syntes at der lugtede at røg men han sagde når det kan jeg ikke lugte gå ind igen og sov. Så jeg tror at min far ryger en lille smule men vil ikke sige det til os.
2 uger efter vågner jeg så igen der kl 11 ca og høre så min mor og far ligge og snakker (de er på vej i seng) min mor visker så det her er din sidste sigarat fra mig hele den nat har jeg ikke kunne sove hvad skal jeg gøre jeg tror helt sikkert min far ryger en lille smule.
2. Problem. Jeg vågnede igen da min mor og far skulle sove og gik så ind og sagde at jeg ikke kunne sove. Men de havde sex. Og de skynde sig så at ligge sig væk fra henanden og spørger hvorfor er du her inde og jeg sagde så jeg kan ikke sove.
De ved ikke at jeg så det og de ved ikke at jeg ved noget om sex:-(
et par dage efter skulle jeg skrive en besked fra min mor til min far hvor jeg så, så at min mor og far havde skrevet til henanden om sex. og nu ligger jeg og sover hos min lillebror begrund af alt det og det ved min mor og far ikke.
hvad skal jeg gøre
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Det er rigtigt godt, du skriver og fortæller om dine problemer. Det er super flot af dig, at du har fundet frem til brevkassen på nettet. Det er rigtig godt skrevet, når du ikke er ældre. Du er ret sej - flot gået af dig.
Jeg kan godt forstå, du bliver urolig, når du opdager, at din far ryger udenfor på altanen. Jeg ved, mange børn er urolige, fordi deres mor eller far ryger. De er bange for, om deres far eller mor bliver syge af at ryge, er det måske noget, du også tænker på…?
Du hørte din mor og far tale sammen om det med rygning og cigaretterne, så de har det ikke som en hemmelighed for hinanden. Kan det tænkes, de ikke ville have du skulle opdage det, netop fordi du så kunne blive bekymret for dem?
Hvad mon de vil sige, hvis du fortæller dem, at du godt ved, at din far ryger? Kan du fortælle dem, at du er bekymret og urolig over det og gerne vil tale med dem om det? Hvad mon de siger, hvis du fortæller, at du bliver mere urolig, hvis du ikke kan tale med dem om det..?
Måske har du bedsteforældre, du taler godt med? Nogle gange er de gode at tale med for børnene. Bedsteforældre har nogle gange mere tid end ens mor og far, er det måske sådan, at du har nogle, du kan tale med om det?
Det må have været svært for dig, dengang da du opdagede, at din mor og far havde sex. Rigtig mange børn på din alder ved, ligesom du gør, lidt om sex. Alligevel er det for nogen børn svært at tænke på, at det er noget, deres egen mor og far har, kender du den følelse? Jeg ved, at mange børn er flove over at tale om sex, men alligevel tænker jeg på, om det er en mulighed for dig?
Kan du fortælle din mor, hvad du opdagede den nat, du gik ind til dem? Måske ved din mor ikke lige, hvad hun skal sige til det. Ved at fortælle hende det kan det måske føltes lettere for dig, så det ikke er en hemmelighed mere. De ting, du skriver om, er ikke noget du har gjort og ikke din skyld. Derfor tænker jeg, det er godt for dig, hvis du kan tale med en voksen om det.
Du kan også ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en voksen om det. Når du ringer, er det helt gratis, og du behøver ikke fortælle, hvad du hedder, er det en ide for dig…?
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.