Far med temperament

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Mange tak for dit brev, hvor du beskriver din og din families situation. Det lyder for mig som om du føler dig en smule klemt. På den ene side har du lyst til at sige stop til din far, og på den anden side har du en oplevelse af, at tingene bliver værre, hvis du vælger at gøre modstand. Og den situation du og din familie er i lige nu, er problematisk for dig.

Jeg gætter på, din far holder rigtig meget af dig og din mor og bror, men at tingene med jævne mellemrum bliver svære for ham.

Det lyder som om, du har forsøgt at give udtryk for, hvordan du har det når din fars temperament bliver voldsomt, men at det ofte kun hjælper for en stund. Jeg kan godt forstå ,du ikke føler dig lyttet til, når tingene fortsætter, og at det gør dig ked af at blive gjort nar af.

Du lyder som en klog pige, der godt ved at det ikke er i orden – den måde tingene opleves på lige nu.

Du beskriver din far har problemer med at sove om natten, og det kan være en af grundene til at han reagerer opfarende. Det er vigtigt, du ikke føler dig skyldig. Det er med andre ord ikke din skyld, at han efteraber eller bliver vred, men det er måske mere et tegn på, at han har det skidt. Måske kræver det en undersøgelse af din far, således der kan findes ud af hvorfor han ikke kan sove om natten..? Når mennesker ikke får søvn nok, bliver de hurtigere og lettere irriterede.

Jeg tror det kunne gavne dig, du får talt med nogle voksne, du er tryg ved. Om dine oplevelser og vanskeligheder.  Kunne du eventuelt prøve at åbne dig op for din mor, så I sammen kan drøfte, hvordan I får tacklet situationen. Så tænker jeg at din mor og far må tale videre om det, så du ikke ender med at føle dig i klemme endnu engang…

Eller har I en i familien der kan hjælpe jer med at få taget hul på snakken? Det kan også være du har en lærer, du er tryg ved, som du kan beskrive din situation for, således der kan iværksættes noget hjælp til dig. Og på sigt også hjælp til resten af din familie..?

På sigt kan det være I i fællesskab, kan lægge ”en plan for” hvordan I hjælper hinanden når disse situationer opstår. Det kan være, I kan aftale, at din far får lidt ro hvis han har sovet dårligt, eller at han selv siger det, når han kan mærke han er opfarende. Så I finder en måde, hvorpå I alle kan være i det.

Du kan naturligvis altid ringe til BørneTelefonen på telefon 116 111, hvis du har brug for at tale lidt mere direkte med en rådgiver om din situation…

Venlige hilsner BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.