Brev
Far er utro?
hej bb.
jeg er en pige på 13 år der går og har det pænt dårligt .
det handler om min far og hans kæreste de fandt sammen først i sommerferien hvor de har været sammen lige indtil for 1 måned siden, hun har været meget stresset og slået op et par gange men de kom da sammen igen, men nu er hun væk igen og jeg ved ikke om de er sammen eller ikke,
men for 14 dage siden begyndte min far at opføre sig underlig han ville ha jeg skulle tage billeder af ham hvor han sad i pænt tøj osv. og hver gang jeg kom tæt på hans computer mens han sidder ved den skynder han sig at gemme den væk, men i dag fik jeg nok så mens han var i bad kiggede jeg hvad han var inde på (ved godt det er forkert) han var inde på en dateing side hvor han sad og skrev med en dame hvor der bl.a stod ”har du fundet ud af hvornår vi kan mødes” det var noget han havde skrevet,
jeg blev så ked af det og sur på samme tid jeg fik det så dårligt over hvordan han kan finde på det han kan i det mindste gøre det færdig med hende han har nu.
jeg vil gerne skrive til han nuværende kæreste og fortælle hende det, men på den anden side kommer det heller ik mig ved.
jeg kan bare ikke gå og tænke på at hans ”nuværende” kæreste ikke ved noget.
hvis jeg siger til ham jeg har set det vil han gå amok og begynde at råbe 🙁
ved virkelig ik hvad jeg skal gøre
kh. 13 årig pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13 årige pige
Det lyder som om, at du er blevet blandet ind i nogle ‘voksenting’. Og det er aldrig nemt.
Mange af de voksnes handlinger, skal man som datter ikke blandes ind i. Men du er kommet til at kigge i din fars computer. Og din far har også lukket dig lidt ind i nogle ting om hans forhold – og vil have din hjælp med fotos og lignende!
Jeg kan godt forstå, at du har lyst til at fortælle din fars kæreste om, hvad du har opdaget.  Jeg kan også sagtens forstå, at du føler et ansvar overfor hende, og at du vil passe på hende. Du virker som en pige, der tydeligt mærker, når noget føles rigtigt eller forkert.
Men du kender ikke til alle detaljer om deres forhold. Jeg kan se på dit brev, at du selv tvivler på, om de har et forhold? For du skriver:’… jeg ved ikke om de er sammen ‘. Derfor tror jeg ikke, at det er en god ide at fortælle om det, du ved.
Det samme gælder den dame din far taler med på computeren.
Det kan være svært at vide, hvad der er op og ned. Det kan være svært at være indblandet i din fars forhold. Men samtidig svært at undgå, når man lever sammen og bliver bedt om at tage billeder og den slags…. Det gør det heller ikke nemmere for dig, at du kom til at kigge i hans computer.
Jeg kan godt forstå, at du blev nysgerrig og kiggede i hans computer. Det er helt forståeligt, for det må være svært at lade som ingenting. Men måske havde det været lettere for dig, hvis du ikke vidste de ting, du opdagede.
Du skriver, at din far vil gå amok, hvis du fortæller ham det. Jeg tror nu alligevel, at det vil være godt, hvis du kan få talt med ham om nogle af dine tanker.
Du kan måske udelade den del med computeren? Men jeg tror, det er vigtigt, at I taler om, hvor meget info omkring hans kærester og forhold du behøver at få. Måske skal han holde lidt flere detaljer for sig selv? Om hans kæreste er stresset er eksempelvis ikke noget, du behøver vide.
Jeg ved ikke, hvordan det vil være at have sådan en snak med din far? Men det er er også en mulighed, eksempelvis at skrive ham et brev med nogle af tingene. Måske kan du endda skrive, at du kom til at kigge i hans computer. Men også at du er nervøs for, hvordan han vil reagere på det?
Måske har du nogle gode veninder, som du kan tale med om de ting, du ser din far gøre? Sådan at du ikke går helt alene rundt med det? Ellers har du måske en anden god person i din familie? En god faster? Eller en farmor, du taler godt med? En person tæt på kan måske hjælpe dig med at få en samtale i gang med din far om hans kærester – og om hvordan, du bliver påvirket af hans forhold?
Du er også altid velkommen til at bruge BørneTelefonen igen. Vi vil altid gerne lytte til dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen