Far er utro?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 13 årige pige

Det lyder som om, at du er blevet blandet ind i nogle ‘voksenting’. Og det er aldrig nemt.

Mange af de voksnes handlinger, skal man som datter ikke blandes ind i. Men du er kommet til at kigge i din fars computer. Og din far har også lukket dig lidt ind i nogle ting om hans forhold – og vil have din hjælp med fotos og lignende!

Jeg kan godt forstå, at du har lyst til at fortælle din fars kæreste om, hvad du har opdaget.  Jeg kan også sagtens forstå, at du føler et ansvar overfor hende, og at du vil passe på hende. Du virker som en pige, der tydeligt mærker, når noget føles rigtigt eller forkert.

Men du kender ikke til alle detaljer om deres forhold. Jeg kan se på dit brev, at du selv tvivler på, om de har et forhold? For du skriver:’… jeg ved ikke om de er sammen ‘. Derfor tror jeg ikke, at det er en god ide at fortælle om det, du ved.

Det samme gælder den dame din far taler med på computeren.

Det kan være svært at vide, hvad der er op og ned. Det kan være svært at være indblandet i din fars forhold. Men samtidig svært at undgå, når man lever sammen og bliver bedt om at tage billeder og den slags…. Det gør det heller ikke nemmere for dig, at du kom til at kigge i hans computer.

Jeg kan godt forstå, at du blev nysgerrig og kiggede i hans computer. Det er helt forståeligt, for det må være svært at lade som ingenting. Men måske havde det været lettere for dig, hvis du ikke vidste de ting, du opdagede.

Du skriver, at din far vil gå amok, hvis du fortæller ham det. Jeg tror nu alligevel, at det vil være godt, hvis du kan få talt med ham om nogle af dine tanker.

Du kan måske udelade den del med computeren? Men jeg tror, det er vigtigt, at I taler om, hvor meget info omkring hans kærester og forhold du behøver at få. Måske skal han holde lidt flere detaljer for sig selv? Om hans kæreste er stresset er eksempelvis ikke noget, du behøver vide.

Jeg ved ikke, hvordan det vil være at have sådan en snak med din far? Men det er er også en mulighed, eksempelvis at skrive ham et brev med nogle af tingene. Måske kan du endda skrive, at du kom til at kigge i hans computer. Men også at du er nervøs for, hvordan han vil reagere på det?

Måske har du nogle gode veninder, som du kan tale med om de ting, du ser din far gøre? Sådan at du ikke går helt alene rundt med det? Ellers har du måske en anden god person i din familie? En god faster? Eller en farmor, du taler godt med? En person tæt på kan måske hjælpe dig med at få en samtale i gang med din far om hans kærester – og om hvordan, du bliver påvirket af hans forhold?

Du er også altid velkommen til at bruge BørneTelefonen igen. Vi vil altid gerne lytte til dig.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.