Far er så meget hjemme

Hej børnetelefonen.

Min far er ikke så meget hjemme

hvad skal jeg gøre.?

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 10 år,  Tak for dit brev, hvor du spørger om, hvad du kan gøre, fordi din far ikke er så meget hjemme.  Er det mon sådan, at du er meget glad for din far og du elsker at være sammen med ham, og så savner du ham til hverdag, fordi han ikke er så meget hjemme? Hvis det er sådan, du har det, kan jeg godt forstå, hvis du er ked af det. Det kan være hårdt at gå rundt og savne sin mor eller far eller en anden, man holder af.  Mon du bor sammen med begge dine forældre? Hvis du gør det, er din mor mon så lidt mere hjemme end din far? Hvis din mor er mere hjemme, kunne det måske være rart for dig at tale med hende om, at du savner din far? Nogle gange kan man få det lidt bedre af at tale med nogen om det, der er svært. Måske kan din mor fortælle, hvornår din far kommer hjem, når du savner ham, og sørge for, at I skal lave noget hyggeligt sammen, når han er hjemme? Det kan også være, at der nogle gange er mulighed for, at du og din mor kan ringe til din far, så I kan snakke lidt sammen? Sommetider hjælper det at snakke med den, man savner.  Har du mon har fortalt din far, at du savner ham? Måske kan han fortælle dig lidt om, hvad han laver, når han er væk, så det bliver lidt lettere at forstå, hvorfor han ikke er så meget hjemme? Det kan også være, at I kan lave en aftale om, at du og din far laver noget hyggeligt sammen – f.eks. en bestemt dag om ugen. Så har du en hyggelig aftale med din far, du kan se frem til, hvis du savner ham, når han ikke er hjemme.  Hvis du synes, det kan være lidt svært at snakke med din far og mor om, at du savner din far, kan det også være, at du har lyst til at vise dit brev sammen med mit svar til dine forældre?

Det kan også være, at du selv har lyst til at skrive et brev til din far, hvor du fortæller ham, at du savner ham, når han ikke er hjemme. Og hvis du synes, det ville være rart, at I har nogle faste aftaler om at være sammen bare jer to, kunne du også skrive det i brevet?  Ellers må du også meget gerne ringe til BørneTelefonen på nummer 116 111. Det er gratis at ringe, og vi har åbent fra 11-23 alle dage.  Tanker og hilsner fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.