Far er mor utro

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16, snart 17 år

Puha, sikke en viden at få. Jeg kan godt forstå, at du ønsker, at du aldrig havde set beskederne på jeres Ipad. Men jeg kan også godt forstå, at du kom til at læse dem.

Nu handler det altså om, hvordan du kan få lettet dine skulder, så du ikke skal gå alene rundt med din viden. For det er ikke bare noget, du kan glemme. Det er vigtigt, at du husker på, at det ikke er dit ansvar at "passe" på dine forældre. Husk det! Du skal derimod kunne brug din energi på din skole og dine veninder. Derfor er det vigtigt, at dine forældre ved, at de skal tage dette ansvar fra dig.

Jeg kan også godt forstå, at det er en svær situation, du står i. Derfor vil jeg give dig nogle muligheder, som du måske kan overveje.

Måske kan du skrive et brev til din far, hvor du fortæller, at du har set nogle beskeder, som du ikke kan lade vær med at tænke på. At du er meget ked af det og tænker på, hvordan din mor vil reagere. I brevet kan du måske også skrive, at du ikke har lyst til at være en del af det, men at du har brug for, at din far ved, hvad du ved. Måske starter han med at blive sur, men efter lidt tid tror jeg godt, han ved, at det ikke er din skyld. Det er jo en situation, som han har sat sig selv i - og derfor er det også hans ansvar at få det ordnet, uden at blande dig ind i det.

En anden mulighed er, at du letter dit hjerte til en anden voksen. Fx en lærer eller måske en anden, du selv har i dine tanker. Dén voksne vil kunne hjælpe dig med at få det sagt. Derudover tror jeg også, at du vil opleve, at det er rart at kunne dele det med en anden.

Ift. at tale med din mor om det, så synes jeg, at det er bedst, at det er din far, der selv tager snakken med din mor. På den måde, bliver du heller ikke en del af det - så bliver det noget mellem dem.

Det vigtiste er, at du får delt dine tanker og viden med nogen, så du igen kan fokusere på det, der er vigtigt i dit liv: Nemlig at passe din skole og få det godt med veninderne. Så må de voksne, altså dine forældre, selv sørge for at få løst deres problemer.

Husk, at du altid er velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.

De varmeste hilsner
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.