Brev
Far driller
Hej bb.
Hej jeg er en pige på ni år jeg har en far som ikke er særlig rar.
Jeg har en skade så jeg har krykker, men min far tror ikke på at jeg har ondt jeg har prøvet ALT lige fra at sige det face to face til at få min mor til at sige det men nu er mine forældre bare uvenner og min far tror bare mindre og mindre på mig
han siger f.eks.: hvis dine krykker ikke er væk inden sommer ferien kommer DU ikke men til sommerland.
Jeg har snakket men min mor om det men hun kan lige så meget gøre som mig min far er nemlig stædig han tror ikke på nogen hvis han først har en teori.
så hver sød at hjælpe jeg kan ikke holde det ud han gør mig så ked af det
jeg skjuler mine følelser for ham han hader nemlig at se folk græde
ikke fordi han syndes det er synd det er fordi han syndes at det er irriterende at høre på
så hjælp mig hver sød
Pige, 9 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 9-årige pige
Som jeg læser dit brev, så vil du gerne have hjælp til at kunne trænge igennem det, man kan kalde for, din fars 'mistillid' og få ham til at forstå, at du faktisk har ondt pga. din skade.
Dét at han ikke tror på dig, og ikke føler med dig, gør næsten mere ondt end skaden tænker jeg, og det kan jeg virkelig godt forstå.
Du har allerede gjort nogle meget fornuftige ting for at nå igennem til ham: Du har talt med ham selv + prøvet at få din mor til at forklare ham, hvordan du har det. Det er rigtig, rigtig godt gået af dig.
Jeg synes, det er så sejt, at du godt tør tage en snak face to face med din far, for han lyder meget stædig, som du siger, og svær at tale med, hvis han synes dine følelser er irriterende. Det har ikke virket indtil nu, og det er ærgerligt.
Men der er én ting, der har virket, og det var at tale med din mor om det. Selvom hun heller ikke kan trænge igennem til ham, lyder det som om, at din mor fuldkommen forstår, hvad der sker, og hun har støttet dig, så godt hun overhovedet kunne, tror jeg.
Du er heldig, at din mor tror på dig, og er god til at vise dig medfølelse, for på den måde lærer du, at dine følelser er ok, og at man skal lytte til og tro på hinanden og ikke kun tro på egne teorier om andre.
Din fars adfærd gør til gengæld, at jeg får lyst til at sige, at du skal prøve at være mindre optaget af, hvad han synes og tror om dig i dette tilfælde. Jeg ved godt, at det er svært at være ligeglad med, hvad andre siger eller mener, men det er også svært at lave om på din far, tror jeg?!
Du må blive ved at stole på, at dine egne følelser og fornemmelser er helt rigtige. Angående din ferie i sommerland - så er det din læge, som vurderer din skade/dine smerter, og som bestemmer, om du skal gå med krykker eller ej. Hvis din far vil gøre krykkerne til et problem, så må du og din mor måske blive hjemme fra ferien – men mon din far vil synes, det er hyggeligt i sommerland uden jer...? Det er egentlig synd for ham, at han laver det til et problem, for det behøver det jo ikke at være.
Jeg håber meget, at mit svar har hjulpet dig lidt. Du er meget velkommen til at ringe eller sms'e ind til os på BørneTelefonen på 111116, hvis du har brug for at tale mere om det hele.
God bedring med din skade.
De kærligste hilsner,
BørneTelefonen.