Brev
Far
Kære børnetelefonen
jeg ville høre om hvad jeg skal gøre med min far
han har haft en Kareste i snat træ år og det har varet en plage for mig
der var en gang jeg kunne lide at være hos min far men nu er det ikke noget
Mvh den usikre
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Det er ikke rart, når man ikke har det godt med sin fars kæreste, og jeg kan godt høre på dig, at du er blevet rigtig træt af, at det skal gå ud over dit samvær med din far.
Der er flere ting, du kan prøve at gøre. Mon din far godt ved, at du har det sådan? Nogle gange tror man, at forældrene godt kan mærke, at man er træt af noget, men måske ved han ikke helt, hvordan det føles for dig?
Du kunne måske starte med at sige til ham, at du godt kunne tænke dig at snakke med ham om noget vigtigt. Og så kunne du forklare ham det, du har skrevet her i brevet - nemlig at du ikke længere kan føler, det er så rart at være hos ham. Du kan evt. vise ham dit brev, hvis det er lettere at forklare det så?
Mange forældre bliver helt overraskede, når de finder ud af, at deres børn har oplevet det hele på en helt anden måde, end de troede, og så vil de gerne gøre alt, hvad de kan for at ændre på tingene. Hvordan tror du, din far ville reagere, hvis han fik at vide, at det er sådan, du har det?
Det kan også være en ide at få en anden voksen til at forklare det, hvis det er svært. Somme tider forstår de voksne det bedre, hvis det er en anden voksen, der fortæller det. Så måske kunne du fortælle det til en sød voksen, du er tryg ved, og bede ham eller hende om at snakke med din far for dig? Hvem kan du komme i tanke om, som vil forstå dig og lytte til dig?
Du kan også få hjælp her på BørneTelefonen, hvis du f.eks. godt kunne tænke dig at være lidt mindre hos din far. Du kan ringe på nummer 116111 og fortælle rådgiveren lidt mere om det, du oplever hos din far, og så kan rådgiveren hjælpe dig - enten med at finde en voksen, du kan snakke med, eller med at skrive et brev til Statsforvaltningen. Det er gratis at ringe, og du kan også skrive sms eller logge på chatten, hvis du bedre kan lide at skrive.
De allerbedste tanker fra BørneTelefonen