Brev
Far
Hej Brevkassen
jeg er en pige på 13 år. Mig og min far har altid haft et godt far-datter forhold.
Men her for et par måneder siden havde jeg et frastødende mareridt.
Det var at mig og min far havde sex. da jeg vågnede havde jeg en mega dårlig fornemmelse i maven og kunne slet ikke kigge på min far uden at være “flov”.
Jeg fortalte det herefter til min bedste veninde, jeg tror at hun forstod at jeg bare havde brug for at komme ud med det og sagde derfor ikke rigtig noget.
Det er SLET IKKE fordi at jeg har nogle føelser for min far eller NOGET!!!.
Det er bare at jeg ikke kan lide at stå i undertøj eller lign. foran ham og sådan var det også før mareridtet. (tror at det var da jeg begyndte at få hårvækst/boobs).
Er det normalt ikke at ville stå i undertøj eller lign. overfor sin far når man er blevet lidt ældre.
Er det meget forstyrrende/unormalt den drøm jeg har haft ???
SOS
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg kan rigtig godt forstå, at din drøm - mareridt har været ubehagelig for dig. Jeg tror der er rigtig mange der ville have det ligesom dig, hvis de havde haft en lignende drøm. Men der er intet unormalt i din drøm. Og heldigvis er det kun en drøm.
Drømme skal som oftest forstås symbolsk. Så det at du har haft en drøm, hvor du havde sex med din far kan mere forstås som et billede på noget. Det handler ikke om sex med din far. Måske det handler om, at du er kommet i puberteten og skal til at vænne dig til de forandringer der sker. Men det handler ikke om dig og din far.
Måske kan det berolige dig lidt, at det ikke betyder, andet end det er en drøm, som handler mere om den udvikling du er i som ung. Det kan måske give dig en dybere forståelse af hvad dine drømme kan betyde, udover det der konkret huskes fra drømmen. Det kan være rart at læse lidt om drømme eller som du har gjort, talt med nogen om det. når man har haft en ubehagelig drøm. For så kan man se drømmen i et nyt lys.
Det er helt normalt, når man udvikler sig, at der er ting der bliver lidt akavet og pinlige. Ting som aldrig har været pinelige bliver pludselig pineligt. Og det er meget typisk med de mere private områder, man skærmer sig fra andre - de forandringer der sker med dig og kroppen, skal lige finde sin plads og forståelse, før man er ok med tingene. Så det ikke at have lyst til at stå i undertøj overfor sin far, det er helt normalt. Der er ikke noget galt i at ens far ser en i undertøj. Det vigtige er at man finder ud af med sig selv, hvad man selv har det bedst med, og så holder fast i det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen