famillie

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år

Tak for dit brev. Det lyder som om at du savner din far, og undrer dig over, at du ikke har set ham i lang tid. Er det mon rigtig forstået af mig? Jeg kan godt forstå det, hvis du savner din far, det vil de fleste gøre, hvis de ikke har set deres far i så lang tid. Nogle gange når forældre bliver skilt, så vælger den ene forældre, at de ikke vil se deres barn. Det kan der være forskellige grunde til, f.eks. kan den ene forældre være meget vred eller ked af det på grund af skilsmissen eller måske andre problemer, ligesom din far har været syg.

Når en far eller en mor vælger ikke at se sit barn i en periode, så kan barnet føle, at det er fordi man har gjort noget forkert? Mon du du føler, at du har gjort noget forkert? Ligegyldigt hvilke grunde der er til, at din far har valgt at I ikke skal ses lige nu, så er det ikke din skyld. De fleste børn som ikke ser deres forældre i lang tid, kan blive kede af det og tænke meget på, hvorfor forælderen mon har valgt sådan.

Det er rigtig vigtigt, at man taler med nogen om det, når man bliver ked af det og når man går har tanker om hvorfor ens far eller mor har valgt at man ikke skal ses. Har du mon nogen du kan tale med? Jeg tænker på, om du mon har talt med din mor om de ting som du skriver herind? Jeg tænker nemlig på, at din mor måske kunne forklare dig hvorfor, at dig og din søster ikke måtte sove hos din far, efter han havde været syg? Og nogle gange er det nemmere at forstå, hvis man får en god forklaring. Mon din mor kan fortælle dig lidt mere om det, så du måske kan forstå, hvorfor det er sådan med din far? Det kunne også være, at du ser noget af din fars familie, måske din farmor eller farfar? Er der en af dem, som ville være gode at tale med?

Jeg tænker i hvert fald, at de jo nok kender din far ret godt. Måske er der nogle af dem, som kan fortælle dig lidt om de ting, du gerne vil vide om din far. Måske kan de fortælle dig, om han er blevet syg igen eller hvorfor han blev så vred over, at han kun måtte se dig og din søster nogle timer uden overnatning? Måske er det være rigtig svært at fortælle sin mor, at du savner din far? Måske er du bange for, at din mor, vil blive ked af at høre, at du savner din far. Men det er helt naturligt at savne sine forældre, også selvom man måske er ked af noget ens far har gjort.

Jeg tænker, at det kunne være en god idé at tale med din mor eller en anden voksen, som du er tryg ved og som måske også kender din far. Så kan de måske fortælle dig lidt om, hvorfor han har valgt ikke at se jer. Mon han fik snakket med statsforvaltningen om det, for 2 år siden, om at se jer igen? Måske din mor kan fortælle det - hvis du spørger hende. Hvis du gerne vil se din far, men ikke synes, at din mor forstår dit problem, så kan du også selv kontakte statsforvaltningen. Du kan fortælle dem, at du gerne vil se din far eller spørge om, hvorfor du ikke ser din far.

Du er 10 år og derfor har du en ret, der hedder initiativ ret. Initiativ retten, giver dig lov til at bede statsforvaltningen, om at invitere din mor og far til et møde sammen med en sagsbehandler fra statsforvaltningen.

Det betyder, at dine forældre sammen med en sagsbehanldler i statsforvaltningen skal snakke om, det vil være muligt, at du kan se din far igen.
Men, det er ikke sikkert, at de voksne beslutter noget andet end der allerede er aftalt. Men du har mulighed for at blive hørt i forhold til, hvor meget du kan tænke dig at se din far. Du har mulighed for at læse mere om det og også finde et brev, hvor du kan skrive og sende til Statsforvaltningen under vores tema om skilsmisse.

Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig lidt.

Hvis du har brug for at tale mere om det eller måske noget helt andet, er du også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111, og tale mere med en rådgiver, eller logge på BørneChatten. Du behøver ikke at sige, hvad du hedder eller bor - vi kan bare snakke om det du har lyst til.

Kærligste hilsner BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.