famillie problemer

Kære børnetelefonen.

Jeg hedder L og er 11 år.
(Jeg ved godt det ikke er det største problem) men…

min storebror er MEGA irriterende.

Han siger at jeg er tyk (jeg vejer 38) og han siger at jeg har ADHD og alle mulige andre sygedomme..

han gør tit noget som han ikke må, også giver han mig skylden. Jeg siger det ikke er mig, men far og mor tror ikke på mig. Såå tit tager jeg skylden for noget jeg ikke har gjort.

Han siger jeg er anderledes og er adopteret, og slet ikke høre til i min famillie. (Jeg bliver ked af det) når jeg siger han skal stop, så bliver han ved.

selvom det ikke er det største problem, så håber jeg at i kan hjælpe mig på en eller anden måde…

ps jeg bliver MEGA MEGA MEGA ked af det

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Mange tak for dit brev.

Jeg tager dit problem meget seriøst, for når noget gør et barn ked af det så er det et problem.

Jeg synes, det er nogle meget sårende ting. din storebror siger til dig. Så jeg kan bestemt godt forstå, du bliver rigtig ked af det. Og jeg er ret sikker på han godt ved, han gør dig ked af det. For du har sagt han skal stoppe.

Jeg synes ikke du skal gå alene med disse ting. Det er meget hårdt når nogen siger ting, der får en til at føle sig udenfor og anderledes. Du er et dejligt menneske, der hører til i din familie. Og det skal ingen tage fra dig.

Jeg ved ikke, om du har fortalt dine forældre, hvad dig storebror siger til dig. Men jeg tror det kunne være en god ide at gøre. Fortæl dine forældre det på et tidspunkt, hvor I er alene. Fortæl dem hvor ked af det du bliver, når din storebror siger de ting han gør.

Du kan også vise dem dit brev og dette svar. Det kan nogle gange være en hjælp til at starte en snak. Jeg håber, at dine forældre så vil snakke med din storebror og få lavet aftaler om, hvordan I kan få det godt sammen. Jeg tænker, at det kan være fint, at I alle taler om det og er enige om, at det skal være rart for jer alle i familien.

Hvis din storebror når at sige flere ting inden, du får talt med dine forældre. Så kan du gøre to ting.

1: Gå et sted hen hvor din storebror ikke er. Gå fx hen til dine forældre eller ind på dit værelse og luk døren eller lås den.Tag musik i ørerne. Når man lader som om, man ikke lægger mærke til den anden, så holder de nogen gange op.

2: Fortæl din storebror hvor utrolig ked af det du bliver, når han siger som han gør.

Hold fast i hvem du er. For du ved bedst.

Mange tanker BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.