Familieproblemer: Hvor skal jeg bo for at føle mig hjemme?

Hej Børnetelefonen,
Jeg er en pige på 16 år, der bor med min mor. Mine forældre er skilt, og jeg har boet fast hos min mor siden de blev skilt for mange år siden. Allerede der besluttede mine forældre, at mine søskende og jeg kun skulle være hos min far hveranden weekend. Dette passede ham bedst, da han har forholdsvist travlt med arbejde og ikke selv ønskede ansvaret for os så mange dage i ugen (hverken min mor eller far ønskede, at vi skulle have 7/7-ordning)

Jeg har derfor boet med min mor og mine søskende i godt 8 år nu, og er startet i gymnasiet, men mit gymnasie er langt væk fra min mors bopæl, hvilket betyder, at jeg skal med offentlig transport hver eneste morgen. Min far bor blot 1 kilometer fra gymnasiet.

Her er mit problem: siden jeg blev teenager har jeg haft utrolig mange problemer med min familie. Skænderierne har både været med min mor, far og søskende, men det er især min mor, som jeg oplever problemer med. Hun stiller utrolig mange krav til mig som datter. Jeg gør det godt i skolen og er godt opdraget, men lige meget hvad jeg gør, formår hun altid at finde fejl i det, jeg foretager mig. Hun sætter mig til at støvsuge og kritiserer derefter hver eneste lille hjørne, hvor hun kan finde snavs eller støv. Hun gør meget for at holde hjemmet rent og det har jeg respekt for, så jeg forsøger mit bedste, men alligevel har hun altid behov for at finde fejl. Vores skænderier handler både om små hverdagsting som rengøring og madlavning, men også om de beslutninger, jeg f.eks tager. Jeg har netop fået arbejde og tjener derfor langt mere end hvad jeg nogensinde har fået i lommepenge. Derfor bruger jeg selvfølgelig også flere penge, end jeg plejer at gøre, hvilket ofte får hende til at sige til mig, at “jeg ikke kan styre egen økonomi”, “kaster rundt med penge” og “aldrig kommer til at klare mig i samfundet, så jeg ender op med at være på kontantløn”

Disse eksempler er blot nogle af de helt små, dumme konflikter vi har i løbet af en almindelig hverdagsuge. Problemet ligger i, at hun er utrolig sensitiv og temperamentsfuld, hvilket gør, at hun ofte ender ud i at fuldkommen nedgøre mig i alt hvad hun siger. Jeg oplever g
f.eks ofte følgende nedgørelser: “forfærdeligt menneske”, “uden nogen som helst følelser”, “til at skamme sig over” og andre nedgørende ord, der får mig til at få det psykisk dårligt.

Jeg oplever derfor til dagligt at blive chikaneret og nedgjort af min mor, og af til oplever jeg endda, at hun tager hårdt fast i min arm. En gang lukkede hun mig endda inde i vores kosteskab, fordi jeg havde problemer med at pakke støvsugeren sammen og hun synes, at jeg var i vejen.
Jeg indrømmer gerne, at jeg ofte glemmer opgaver, kan være ret desorienteret og klodset, men jeg er nået til et punkt, hvor jeg ikke kan tolere hendes opførsel overfor mig. Jeg forsøger at ændre mig, men det er utrolig svært, når det er sådan jeg altid har været.

Min far forstår godt min situation. Vi har snakket om, at jeg eventuelt kan bo hos ham enkelt dage, da dette både skaber lidt ro mellem min mor og jeg (vi fungerer bedst alene på tidspunkter, hvor hverdagen ikke stresser os. F.eks en weekendaften, hvor mine søskende ikke er hjemme) og fordi han bor langt tættere på min skole og mine venner, som jeg føler mig afskåret fra, når jeg bor så langt væk.
Da min far forslog dette til min mor reagerede hun meget voldsomt og ignorerede mig i tre dage. Hun talte ikke til mig (kun når der var aftensmad eller når jeg skulle udføre opgaver), hvilket gjorde mig utrolig rastløs og ked af det, selvom jeg på mange måder foretrækker slet ikke at snakke med hende, fordi det altid ender i konflikter.

Min far samlede min mor og jeg til en samtale, der gik ud på at få os til at komme frem til en forståelse. Min mor havde set forslaget som et angreb mod hendes evne som alenemor og mod alt det, hun påstår hun har gjort for mine søskende og jeg (blandt andet betalt for privatskole og sørget for, at vi ikke blev skilmissebørn med 7/7-ordning)
Siden da har vi ikke fundet en løsning, men jeg har op til flere gange overnattet hos min far f.eks i forbindelse med fester, der var i nærheden af min skole og dermed hans bopæl. Jeg får mere og mere lyst til at flytte over hos min far (ihvertfald så mange dage som muligt på en normal skoleuge)
Som sagt har min far aldrig ønsket at have os alle dagene, men han har ikke noget imod, at jeg opholder mig der enkelte dage på ugen, så længe det er aftalt på forhånd.

Mit spørgsmål er derfor. Hvad skal jeg gøre? Jeg ønsker ikke at bo hos min mor. Hun nedbryder mig psykisk hvert eneste dag, hvilket går ud over min skolegang og mit psykiske helbred. Hvordan skal jeg lave en ordning, der sørger for, at jeg har det bedst muligt? Skal jeg evt tage kontakt til kommunen og spørge, om de vil hjælpe? Jeg ved at det vil gøre min mor utrolig ked af det igen, men jeg ønsker ikke at bo et sted, hvor jeg ikke kan slappe af og konstant skal bekymre mig om, hvilket humør min mor er i.

Håber I kan hjælpe mig.

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige, 16 år.

Mange tak for dit brev. Det kan være utroligt svært at finde sig til rette efter ens forældres skilsmisse. Og der kan være en masse svære tanker og følelser forbundet med ens forældres skilsmisse og ens nye bopæl. Derfor er det godt at du nu får delt de tanker og følelser, så du ikke længere skal føle dig alene med dem.

Det lyder som om at dine forældre i sin tid traf den beslutning, som var bedst for alle parter. Dengang gik du eksempelvis ikke i gymnasium tæt på din far, som du gør nu.
Men beslutninger omkring forældremyndighed og bopæl kan man sagtens tage op flere år efter skilsmissen. Det betyder altså at der kan laves om på den ordning, som i har nu – det skal du vide!

Det er vigtigt at man som barn får fortalt sine forældre hvad man godt kunne ønske sig. Og så er det vigtigt at ens forældre lytter og handler

Der er et par forslag jeg vil give dig i forhold til du forhåbentlig vil føle dig mere hørt og mødt. Du skal vide du har ret til at udtrykke dit ønske. Du kan kontakte den anonyme rådgivning i din kommune, hvor en sagsbehandler så vil kunne hjælpe dig med din sag. Sagsbehandleren skal sørge for at du har det godt og lige nu lyder det som om, at din mor yder en form for psykisk omsorgssvigt overfor dig. Det skal du fortælle sagsbehandleren om, så det kan blive taget alvorligt. Du har ret til og fortjener at bo et sted, hvor du er glad og føler dig tryg.

Du finder kontaktoplysninger til den anonyme rådgivning i din kommune via din kommunes hjemmeside.

Du skal vide at der jo også er den mulighed at du bliver boende ved din mor, men at i sammen får løst jeres konflikter. I kan begge sætte jer ned og tage en snak omkring jeres situation derhjemme. Måske kan i endda få hjælp fra kommunen til denne samtale. Der kan eksempelvis komme en familievejleder med til samtalen, som kan støtte dig undervejs.

Det er vigtigt at din mor får at vide, at du bliver trist og ked af det når hun eksempelvis kritiserer dig, Hun skal også vide at hun stiller nogle høje krav til dig, som presser dig rigtig meget i din hverdag.

Ligeledes kan din mor fortælle dig hvad hun bliver ked over, og måske kan du lave nogle små forandringer, som kan gøre hende tilfreds i hverdagen? Når man er i en relation, handler det om at få, men også at give. I må indgå nogle kompromisser som i begge kan leve op til. Jeg er sikker på at i begge gerne vil have det godt sammen og kun ønsker at få løst alle misforståelserne, konflikterne og den dårlige stemning derhjemme.

Det kræver et overskud fra din mors side af, at have alle jer børn boende. Og måske har hun ikke dette overskud i øjeblikket. Det er vigtigt, at hun får indset dette og dermed kan ”give slip” på dig for en stund. Du vil jo stadig kunne besøge din mor, selvom du bor ved din far. Fortæl hende gerne det. Måske er hun bange for at miste dig og kontakten til dig.

Hvis du får brug for en voksen ved din side, som kan lytte til dig og tage med til møder i kommunen omkring din bopæl, så kan du gratis få en bisidder fra Børns Vilkår. Du kan læse mere om hvad en bisidder er og hvordan du kommer i kontakt med denne bisidder. Klik blot på dette link: https://bornetelefonen.dk/bisidder-boernetelefonen/.

Du skal også vide, at du har det der hedder initiativret, det vil sige du kan kontakte Familieretshuset og fortælle om dine tanker om gerne at ville bo mere hos far i perioder. De vil lytte og tage en snak med dine forældre og se om der kan laves en løsning, som også du kan have det godt med, du kan læse mere via dette link: https://migimidten.dk/du-har-ret-til-at-soege-hjaelp-i-familieretshuset

Du er altid hjertelig velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen igen. Din far eller mor har også mulighed for at kontakte vores ForældreTelefon, hvis de har brug for støtte og gode råd. Telefonnummeret er: 35 55 55 57.

Til sidst vil jeg ønske dig alt det bedste fremover.

Kærlig hilsen fra BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.