Familieproblemer: Hvor skal jeg bo for at føle mig hjemme?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige, 16 år.

Mange tak for dit brev. Det kan være utroligt svært at finde sig til rette efter ens forældres skilsmisse. Og der kan være en masse svære tanker og følelser forbundet med ens forældres skilsmisse og ens nye bopæl. Derfor er det godt at du nu får delt de tanker og følelser, så du ikke længere skal føle dig alene med dem.

Det lyder som om at dine forældre i sin tid traf den beslutning, som var bedst for alle parter. Dengang gik du eksempelvis ikke i gymnasium tæt på din far, som du gør nu.
Men beslutninger omkring forældremyndighed og bopæl kan man sagtens tage op flere år efter skilsmissen. Det betyder altså at der kan laves om på den ordning, som i har nu – det skal du vide!

Det er vigtigt at man som barn får fortalt sine forældre hvad man godt kunne ønske sig. Og så er det vigtigt at ens forældre lytter og handler

Der er et par forslag jeg vil give dig i forhold til du forhåbentlig vil føle dig mere hørt og mødt. Du skal vide du har ret til at udtrykke dit ønske. Du kan kontakte den anonyme rådgivning i din kommune, hvor en sagsbehandler så vil kunne hjælpe dig med din sag. Sagsbehandleren skal sørge for at du har det godt og lige nu lyder det som om, at din mor yder en form for psykisk omsorgssvigt overfor dig. Det skal du fortælle sagsbehandleren om, så det kan blive taget alvorligt. Du har ret til og fortjener at bo et sted, hvor du er glad og føler dig tryg.

Du finder kontaktoplysninger til den anonyme rådgivning i din kommune via din kommunes hjemmeside.

Du skal vide at der jo også er den mulighed at du bliver boende ved din mor, men at i sammen får løst jeres konflikter. I kan begge sætte jer ned og tage en snak omkring jeres situation derhjemme. Måske kan i endda få hjælp fra kommunen til denne samtale. Der kan eksempelvis komme en familievejleder med til samtalen, som kan støtte dig undervejs.

Det er vigtigt at din mor får at vide, at du bliver trist og ked af det når hun eksempelvis kritiserer dig, Hun skal også vide at hun stiller nogle høje krav til dig, som presser dig rigtig meget i din hverdag.

Ligeledes kan din mor fortælle dig hvad hun bliver ked over, og måske kan du lave nogle små forandringer, som kan gøre hende tilfreds i hverdagen? Når man er i en relation, handler det om at få, men også at give. I må indgå nogle kompromisser som i begge kan leve op til. Jeg er sikker på at i begge gerne vil have det godt sammen og kun ønsker at få løst alle misforståelserne, konflikterne og den dårlige stemning derhjemme.

Det kræver et overskud fra din mors side af, at have alle jer børn boende. Og måske har hun ikke dette overskud i øjeblikket. Det er vigtigt, at hun får indset dette og dermed kan ”give slip” på dig for en stund. Du vil jo stadig kunne besøge din mor, selvom du bor ved din far. Fortæl hende gerne det. Måske er hun bange for at miste dig og kontakten til dig.

Hvis du får brug for en voksen ved din side, som kan lytte til dig og tage med til møder i kommunen omkring din bopæl, så kan du gratis få en bisidder fra Børns Vilkår. Du kan læse mere om hvad en bisidder er og hvordan du kommer i kontakt med denne bisidder. Klik blot på dette link: https://bornetelefonen.dk/bisidder-boernetelefonen/.

Du skal også vide, at du har det der hedder initiativret, det vil sige du kan kontakte Familieretshuset og fortælle om dine tanker om gerne at ville bo mere hos far i perioder. De vil lytte og tage en snak med dine forældre og se om der kan laves en løsning, som også du kan have det godt med, du kan læse mere via dette link: https://migimidten.dk/du-har-ret-til-at-soege-hjaelp-i-familieretshuset

Du er altid hjertelig velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen igen. Din far eller mor har også mulighed for at kontakte vores ForældreTelefon, hvis de har brug for støtte og gode råd. Telefonnummeret er: 35 55 55 57.

Til sidst vil jeg ønske dig alt det bedste fremover.

Kærlig hilsen fra BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.