Brev
Familieproblemer
Hej
Jeg skriver til jer angående nogen problemer jeg har derhjemme. Det har gået mig på i mange måneder men det bliver bare værre og værre.
Jeg har overhovedet ikke haft lyst til at være sammen med min familie her gennem de seneste måneder. De tager på camping hver weekend uden mig og så sidder jeg ligesom altid selv tilbage.
De spurgte mig på et tidspunkt hvorfor jeg ikke ville med på camping sammen med dem og jeg svarede ærligt at det er pga jeg ikke kan lide at være sammen med dem og fordi jeg altid ender med at sidde alene.
Hver gang jeg gør eller siger noget råber de af mig og siger at det ikke er okay. Jeg bliver faktisk ked af det når jeg ikke har gjort noget.
Her de seneste dage er de begyndt at sige jeg ikke må tage hjem til nogen selvom de tager på camping hvilket betyder at jeg skal være alene hjemme og jeg er bange for at være alene hjemme hvilket de godt ved.
Når jeg siger det til dem bliver de sure. Hvis jeg bliver ked af det og begynder at græde råber de at jeg skal stoppe med at tude. Det sorger mig og igår gik jeg hjemmefra for når jeg fortæller dem at jeg ikke har det godt bliver de sure i stedet for at prøve at hjælpe mig.
Jeg har for ikke så længe siden haft det rigtig dårligt i skolen.. Jeg blev svinet til og folk væltede mine ting og ødelagde min computer når jeg ikke var tilstede. Jeg følte mig bare ensom i skolen og også når jeg kom hjem.
Hvis jeg græder siger mine forældre at jeg burde søge lægehjælp hvilket de ikke mente på en god måde men det gør mig faktisk ked af det.
De blev tidligere idag sure over jeg ikke har nok venner i skolen men det kan jeg ikke gøre for.
Igår svinede de mig til og jeg fik det så dårligt at jeg gik hjemmefra i lang tid. Ikke en eneste gang prøvede de at kontakte mig men de var ligeglade selvom de kunne se at jeg ikke havde det godt.
Når jeg siger jeg ikke har overskud til mit arbejde og helst vil sige op bliver de også sure og siger at jeg er på tværs og at jeg ikke vil noget.
Jeg har mest af alt lyst til bare at gå og blive væk men håber i kan hjælpe mig med at få det bedre med min familie.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige pige
Det lyder ikke rart at du har det så svært med din familie. Jeg vil prøve at give dig nogle råd ud fra dit brev:
I teenageårene er der rigtig mange unge, der oplever problemer i familien. Det er en normal del af at være teenager, at man begynder at tænke over forholdet til sine forældre og søskende. Man kan have svært ved at relatere til sine forældre, og begynde at føle at man er virkelig forskellige. Det kan betyde at man kommer op og skændes mere.
Hvis man har det svært i sin familie, kan det tit føles som den nemmeste løsning at holde sig fra dem. Nogle gange kan det dog have den helt modsatte effekt. Ens forældre kan have svært ved at forstå, hvorfor man ikke vil være sammen med dem og egentlig blive rigtig kede af det.
Det kan være svært at udtrykke og fortælle, og kan derfor tit ende med at man i stedet skælder ud. I virkeligheden kan det være en stor misforståelse, der gør, at man har det svært med hinanden.
Der kan dog være rigtig mange grunde til, at der er problemer i familien – så det er ikke altid, at det er sådan, men nogen gange er det. Mon du kan genkende det?
Du fortæller i dit brev, at din familie gerne vil have dig med på camping, men at du ikke vil med. Her sætter dine forældre begrænsninger for, hvad du må, hvis du ikke vil med.
I forældreansvarsloven står der, at forældre kan træffe beslutninger ud fra barnets interesser og behov indtil barnet bliver 18 år. Dine forældre kan bestemme, hvordan de vil opdrage dig, og hvad de synes er bedst for dig.
Det betyder, at de godt kan bestemme nogle ting, som du ikke er enig i, så længe de stadig passer godt på dig. Samtidig har du altid ret til at sige din mening og fortælle dem, hvordan du har det med deres beslutninger.
Der står også i forældreansvarsloven, at du har ret til omsorg og tryghed og at til blive behandlet med respekt. Det betyder at, de skal sørge for, at du har det godt og er trygt derhjemme.
Det er altså ikke i orden, at de sviner dig til! De skal støtte dig og sørge for at hjælpe dig til at have det godt.
Du skriver i dit brev, at du gerne vil have det bedre med din familie og faktisk gerne vil dem. Har du tænkt på at overveje tilbuddet om at tage med på camping igen. Selvom du faktisk ikke synes det er det sjoveste?
Hvis du har det svært, er en af de vigtigste ting du kan gøre at snakke om det. Det kan nogen gange være nemmere, at tage en snak om hvordan du virkelig har det, hvis I bruger tid sammen. Det er ikke sikkert, at din familie i virkeligheden ved, hvorfor du går og har det, som du har.
Nogle gange kan der være rigtig mange ting, der til sammen gør, at man har det svært i sin familie. Her kan det også være rart at have nogen andre end ens familie at snakke med om det.
En mulighed er at kontakte ”Headspace” – Headspace er et anonymt og gratis rådgivningstilbud (telefon, mail, sms, chat og ansigt-til-ansigt) til personer, der er mellem 12-25 år. Der er ingen ventetid, og du kan ringe, sende en mail, chatte eller lægge vejen forbi det nærmeste Headspace og få en samtale.
Headspace er åbent for alle, også hvis man ikke bor i en af de 15 Headspace-byer. De tilbyder også samtaleforløb og har mulighed for at gå med dig til en aftale hos læge, kommune eller andre relevante steder.
Man kan kontakte Headspace her
Det lyder virkelig ikke rart, de ting du er blevet udsat for i skolen. Alle skoler skal have en anti-mobbe politik. Det betyder altså, at de skal have en strategi for, hvad der skal gøres, hvis nogen i skolen bliver mobbet. Har du fortalt din lærer om, hvad der foregår i din klasse? Det er din lærers ansvar, at det ikke må ske. Hvis du fortæller din lærer, om hvad der er sket, så skal de hjælpe med, at det ikke sker igen.
Til sidst vil jeg sige, at jeg synes det er rigtig sejt, at du har skrevet det her brev, for at ændre på hvordan du har det med din familie. Det kan være rigtig svært, at tage en snak med familien, om hvordan man i virkeligheden har det.
En anden ting du kan gøre er at vise dine forældre dit brev hertil, og mit svar. På den måde kan de måske bedre forstå hvorfor du reagerer som du gør, og hvordan du i virkeligheden har det?
Hvis du har lyst til at tale mere om, hvordan du går og har det, må du endelig kontakte os igen.
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på vores telefonnummer: 116111.
Kærlige hilsner fra BørneTelefonen