Brev
Familieproblemer
Hver gang min far ikke er der taler min mor rigtig grimt om ham. Jeg bliver så ked af at høre de ting hun kalder ham, og mange af ordene forstår jeg ikke, men det tror ikke de er pæne.
Jeg har prøvet at spørge en gang hvorfor hun gør det, og at det gær mig ked af det, men hun sagde at jeg ikke skulle vide hvorfor, og at hun nok skulle stoppe. Men hun stoppede jo ik.
Det sker hele tiden, når min far er væk, når han er på arbejde eller bare når min mor køre mig i skole skal jeg høre på det. Jeg ville ikke have at mine forældre bliver skilt, men jeg tror ikke det kan fortsætte på den her måde.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Jeg kan godt forstå, at du ikke bryder dig om, at din mor taler grimt om din far til dig. Det skal hun stoppe med. Det er ikke underligt, at du bliver bekymret for, hvad der kan ske. Det er ikke rart at tænke på, om de skal skilles.
Det er rigtig flot, at du har sagt til hende, at du ikke vil have, at du taler grimt om ham til dig. Desværre lyder det bare til, at hun ikke helt har lært det endnu. Hun forstår vist heller ikke, hvor usikker og ked af det du bliver.
Hvis du har mod på det, kunne du måske prøve at tale med hende én gang mere? Du kan jo overveje, om du skal vise hende dit brev og mit svar? På den måde får din mor at vide, at det stadig gør dig ked af det. Du kan også vise hende det på en anden måde, fx ved at holde dig for ørerne, hvis/når hun taler grimt om ham. På den måde bliver det i hvert fald meget synligt for din mor, at du ikke kan lide det.
Det kan også være, der er en, der kan hjælpe dig med at få talt med din mor. Det kan fx være din lærer eller en ven af familien, som måske kan tage en snak med din mor, så hun forstår, hvordan det påvirker dig. Det er også en mulighed.
Husk, at det aldrig er et barns ansvar at sørge for, at ens mor og far taler pænt til og om hinanden. Det er altid de voksne, der selv skal sørge for det. Heldigvis er der flere steder, hvor de voksne kan få hjælp, hvis de ønsker det.
Jeg håber, du kan bruge mit svar? Du er også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen, hvis du har brug for det på 116111. Så kan vi måske sammen få flere ideer?
Mange hilsner
BørneTelefonen