Familieproblemer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 17 år

Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du bliver sur, når din mor læser dine private noter.

Det virker ikke som om, at din mor havde en særlig grund til at læse din note. Men det kan du måske spørge hende om? Dine forældre må gerne læse, hvad du skriver, hvis de har grund til at være bekymret og forsøge at beskytte dig. Men som regel er det en god ide at forældre spørger om lov eller fortæller, hvorfor de vil læse deres børns tekster.

Nogle forældre kan have lidt svært ved at vænne sig til, at deres børn begynder selv at blive voksne – lige pludselig er tiden gået meget hurtigt (set med en voksens øjne). Derfor oplever mange unge at have flere konflikter med deres forældre, end da de var yngre. Der er rigtig mange, der skriver til BørneTelefonen om forholdet til deres forældre – især i teenageårene.

Det ændrer dog ikke på, at man skal have lov til at være sig selv – at være privat – uden at man involverer sine forældre i det. Det er faktisk en rettighed børn har.

Det at din mor bliver sur og råber op, lader til at fylde meget hos dig. Hvorfor hun reagerer på den måde, kan være svært for mig at svare på. Jeg kan godt forstå, at det kan være irriterende og frustrerende at lytte til, når hun snakker dårligt om for eksempel skolen.

Derfor tænker jeg, at det vil være en god idé, at du får fortalt hende, hvad det gør ved dig, når hun siger sådan nogle ting. Samtidig er det også vigtigt, at du får sagt fra over for hende, når hun kan finde på at læse dine private ting.

Det vil være en rigtig god ide, at snakke med hende på et tidspunkt, når hun er i godt humør – ikke efter en konflikt, for så kan det være svært at lytte. Det er også klogt at ”holde bolden på egen banehalvdel” – det betyder, at du skal fortælle, hvordan du har det med det – hvad du føler og tænker om det. Du kan fx sige: “Jeg bliver i dårligt humør, når du siger noget negativt om min skole.”

Hvis det er svært at få din mor til at lytte, kan du overveje at skrive et brev – akkurat som dette her. Du er god til at sætte ord på dine tanker og følelser – det kan du bruge, når du skal beskrive, hvad du tænker om hendes måde at reagere på. Måske kan du bruge vores værktøj: Guide: skriv det til nogen

Uanset hvad du vælger, så er det vigtigt at få sagt fra, så du kan have dine dagbogsnotater for dig selv, hvis det er det, du ønsker!

De bedste ønsker fremover fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.