familien fungere ikke

hej.
jeg er en pige på 12 år og jeg har det ikke så godt der hjemme. jeg bliver nemlig meget let sur. jeg bliver tit sur på mine søstre (en pige på 16 år og en pige på 17 år) så begynder jeg at slå dem og at skrige af dem. det er ofte dem der starter med at gøre mig sur. men det ser mine forældre aldrig. og så får jeg skylden for det hele. og vis jeg prøver på at sige hvad der er sket, så siger mine søstre at jeg lyver. og så når jeg skal til at fortælle at det jeg siger er rigtig,så siger min mor at hun ikke gider at høre på det.
så bliver jeg sure på dem og så sender de mig op på værelset. vis jeg så kommer ned før de siger jeg må komme ned så tager de fadt i min arm, og råber kan du så komme op på dit værelse igen. så bliver jeg ked af det og begynder at græde, men de trøster mig aldrig. de siger også tit at jeg aldrig hjælper til der hjemme, de ser aldrig når jeg gør noget.
det her sker næsten hver dag. og jeg er også begyndt at føle at de ikke kan lide mig. og jeg græder hver gang jeg skal til at sove. jeg ved godt selv at det ikke kan blive ved på den her måde. jeg har tit tænkt over en anden udvej (selvmord/selvskade) men jeg har aldrig fået mig selv til det, men jeg bliver mere og mere sikker på at det er det rigtige for mig at gøre. for jeg ved at jeg kan snart ikke klare det her mere
ps. hjælp mig…

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Tak for dit brev.

Det lyder ikke til at være særlig hyggeligt med alle de skænderier, som du taler om. Jeg kan sagtens forstå de følelser, som du beskriver du oplever. Når du ikke får mulighed for at forklare dig, og ingen tror på hvad du oplever og føler, giver det en følelse af afmagt. Du skriver, at du bliver forvist til dit værelse, og at skal vente på at blive ”inviteret” med ned i fællesskabet igen. Ved du, hvorfor du bliver bedt om at gå på dit værelse? Ved du, hvorfor du først må komme ned igen, når de siger til?

At du bliver taget i armen og råbt af, lyder ikke rart. Det forestiller jeg mig, må føles rigtig ubehageligt. Nogle gange kan vores tanker føles, som om de eksploderer inden i. Det kan fx være, fordi man ikke har ord for, hvordan man har det, at det kan være svært at forklare med ord. Det kan også være fordi vi ikke føler os set, forstået, lyttet til og accepteret.

Jeg vil foreslå, at du forsøger at få talt med din mor og dine søskende. De har muligvis også lyst til, at jeres måde at være sammen på, kunne ændre sig til det bedre? Måske du kan invitere dem til et ”husmøde”, hvor alle kan få taletid og fortælle, hvordan I hver især kunne ønske jer, at I kunne have det sammen derhjemme? Ændringer skal der til. Prøv at tænk således: Hvis du gør, hvad du plejer at gøre, sker der, hvad der plejer at ske. Gør noget nyt, og der er mulighed for at der også sker noget nyt!

Du fortæller ikke noget om din far..? Måske du kunne prøve at tale med ham om det, måske han vil bakke dig op mht. fx at arrangere et sådant møde? Hvis du synes, det er svært at tale om, ville det også være muligt, at du valgte at vise vores brevveksling til din mor/far/søskende, inden I sætter jer ned og taler sammen. På den måde er der ingen, der kan afbryde dig. Din mor/far/søskende har mulighed for at tænke over, hvad du har skrevet, og hvordan de kunne bidrage til, at det blev bedre og rarere for dig og for dem selv?

Du trives tydeligvis ikke. Og det er super sejt af dig, at du tager dette initiativ ved at skrive hertil og bede om råd! Godt gået! Vejen frem er ikke at tage sit eget liv eller skade sig selv på anden vis. Der er flere udveje, og jeg fornemmer også med dit brev, at du netop ønsker at finde en vej ud og videre.

Jeg håber virkelig, at du kan bruge mine forslag og spørgsmål til noget.

Hvis du har brug for at skrive igen, er du meget velkommen. Ellers er det en mulighed at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til BørneChatten. Begge steder sidder der rådgivere klar til at tale med dig.

Bedste hilsner BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.