Brev
Familien.
I går, var mig, min mor, min far, og min storebror, inde hos min søster, i hendes nye lejelighed. Og så, skulle vi bagefter ind til vores mormor, og spise mad, og det var der ved 7 tiden om aften, og så blev min mor og far, uvenner! og sagde dumme ting, og min far har sagt dumme kælling, til min mor, og jeg kunne ikke lide da vi skulle hjem, fordi vi skulle køre sammen, alle sammen hjem i vores bil, og min mor og far snakkede ikke sammen, og nu er de lidt gode venner.
men jeg bange for at min mor og far, nu skal skilles, fordi, du råber, og siger grimme, og dumme ting, og min mor sov inde i min seng i nat, og jeg sov ved siden af min far:-(.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du.
Tak, for dit brev. Det lyder som en ubehagelig oplevelse, du har haft, og det er godt, du skriver. Jeg kan godt forstå, at du bliver bange for, hvad der skal ske mellem dine forældre…
Det er ikke rart, når ens forældre skændes :-( Nogle gangebliver voksne sure på hinanden og kalder hinanden grimme ting, og det kan godt føles meget voldsomt at høre på. Jeg kender jo ikke din far, men måske mener din far det ikke lige så slemt, som han siger det (?), men det ændrer selvfølgelig ikke på, at du føler dig dårligt tilpas, når det sker.
Det er godt at høre, at de er blevet gode igen, men jeg kan også forstå på dig, at de ikke opfører sig ’normalt’ i forhold til, hvad de plejer… Har du mon prøvet at fortælle din mor og far, at du blev ked af det, da de skændtes, og at du synes, det er mærkeligt, at du skal sove sammen med din far, fordi din mor skal låne din seng?
Nu ved jeg ikke, hvordan du har det med storebror og (store?)søster… Kan du snakke med en af dem om, hvad de tænker? Måske din storebror, fordi han var der, da de skændtes…? Nogle gange hjælper det at have en at støtte sig op af og som forstår, hvorfor man bliver ked af det, fordi han/hun har oplevet det samme… Det kan også være, at du har en veninde, der har fortalt om, at hendes forældre har skændtes. Tror du, det ville hjælpe at snakke lidt med en veninde om det?
Hvis du får snakket med din storebror, kan det være, han vil være med til, at I prøver at snakke med din mor og far sammen. Hvordan tror du,det ville være?
Hvis du synes, det er nemmere at skrive, kan du måske også prøve at skrive et brev til din mor og far, hvor du prøver at fortælle, at du bliverbange (og ked af det), når de skændes foran dig… Jeg tænker, at det måske er nemmere for dig at snakke med dem om det, hvis du har skrevet til dem først. Hvad tror du..?
Nu har jeg stillet dig en masse spørgsmål og delt nogle af mine tanker, og jeg håber, du kan bruge dem til at finde ud af, hvordan du bedst får talt med din mor og far - eller nogle andre, som så kan snakke med dem…
Samtidig tænker jeg, at det måske kunne være rart for dig at tale med en af de søde rådgivere på BørneTelefonen på tlf. 116 111… De kan spørge lidt mere indtil, hvad der sker derhjemme og inde i dig, og måske komme med nogle andre forslag til, hvad du kan gøre. Du er selvfølgelig altid velkommen til at skrive her til BørneBrevkassen igen.
Kærlig hilsen, BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.