Familien

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,

Tak for dit brev. Hvor er det godt, du har skrevet til os. Det kræver noget mod og styrke at søge hjælp, når man har det svært. Det har du vist, ved at skrive det her brev. Det er godt gået!

Jeg kan læse, at du oplever at få meget skæld ud derhjemme. Og at problemerne med din familie fylder så meget i dine tanker, at du har svært ved at sove. Mon det er rigtig forstået?

Når børn oplever at få meget skæld ud, så kan det gøre dem meget usikre. Jeg ved fra andre børn, jeg har talt med, at det kan føles som om, at det er umuligt at gøre noget rigtigt. Det kan være svært at slappe af og være sig selv, hvis man hele tiden er bekymret for, om man får skæld ud for det man gør. Måske kan du genkende de tanker?

Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at du får talt med nogle voksne om, hvordan du har det. Jeg fornemmer, at det ikke er så nemt for dig at tale med dine forældre. Mon jeg har et i det?

Det er de voksnes ansvar, at du har det godt og er tryg både i skolen og derhjemme. Når du fortæller dem, at du har det rigtig svært og oplever mange problemer, så er de voksne forpligtet på at hjælpe dig.

Derfor er det vigtigt, at du får sagt højt til en voksen, at du har det dårligt. Det kan være en lærer, et familiemedlem, en af dine venners forældre eller måske en sød nabo. Hvis du lige nu, skulle vælge en voksen at tale med, hvem ville det så være?

Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er svært at skulle fortælle om problemerne til en voksen. Du kan overveje, om det vil være nemmere for dig, hvis du skrev et brev til en voksen, fx din lærer? Nogle gange kan det være nemmere at skrive end at tale om noget der er svært. Hvad tænker du om den idé?

Du kan få hjælp til at skrive sådan et brev her.

Jeg vil også foreslå dig at ringe til BørneTelefonen på tlf. 116111. Her kan du tale med en sød voksen, om de problemer du oplever derhjemme. Du er helt anonym, og behøver ikke sige dit navn. Ved at ringe til BørneTelefonen kan du prøve, hvordan det vil være at sige det højt til en voksen. Og den voksne kan give dig flere gode råd til, hvad du kan gøre for at få hjælp til dine problemer.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget. Du har allerede vist stort mod, ved at skrive det her brev. Det mod kan du gøre brug af, når du skal tage næste skridt – at få talt med en voksen om det du oplever. Jeg tror på, at du har styrken til at gøre det!

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.