Familiemobning

Hej børnetelefon.

Jeg er i en familie med 3 større søskende. 2 storesøstre og 1 storebror.

Til hverdag siger de alt muligt til mig og jeg kan ikke klare det mere.

De kalder mig en hoe og en fuckgirl og alt muligt.

Jeg kan ikke holde det ud mere jeg har bare lyst til at stikke af eller dræbe mig selv.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre fordi de stopper nok aldrig men det vil jeg have de skal.

Jeg har lyst til at sige det til nogen men hvis jeg siger det til mine forældre gør de ikke rigtig noget ved det.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 12 år.

Det er ikke okay, at dine ældre søskende mobber dig, på den måde som du beskriver. I er mange i familien, og det er meningen, at alle derhjemme skal have det godt.

Det er dine forældre, der har hovedansvaret for, at det er rart for jer alle at bo og være derhjemme. Derfor er det rigtig vigtigt, at de forstår hvordan du har det og hvad der foregår imellem jer søskende.

Du skriver, at du ikke tror, at dine forældre gør noget ved det, hvis du siger det til dem. Du skriver ikke, hvorfor du har den tanke. Er det mon noget de har sagt? Eller har du før oplevet, at de ikke har taget dig alvorligt?

Jeg synes dog, at du skal sige det til dem, selvom det måske føles svært. Du kan evt. vise dem dit brev, hvor du fint forklarer, hvad det gør ved dig, at de mobber dig. Det er nemlig bedst dine forældre, der kan gøre noget ved situationen. Så det er vigtigt, at de forstår, hvad det gør ved dig.

Du kan også fortælle det til en anden voksen, fx en lærer, eller en voksen fra din familie eller fritid. Det kan være, at denne voksen kan hjælpe dig med, at få det sagt til dine forældre, hvis du synes at det er svært.

Dine forældre skal hjælpe jer tre søskende til, at få det bedre med hinanden. Og de skal hjælpe med, at stoppe den mobning der foregår. Det kan være en idé, at I tager en snak, alle sammen i familien. Det er dine forældre der skal arrangere det og som skal hjælpe med, at det kan blive en okay snak for dig også.

Det er super sejt, at du har skrevet til os. Hvis det er svært, at få talt om det eller hvis det ikke stopper, er du altid meget velkommen til at skrive eller ringe til os igen.

De bedste hilsner

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.