Familie, venner og udseende

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til BørneTelefonen, for jeg kan høre, at du tumler med mange tanker. Jeg kan forestille mig, at det må have krævet meget mod at skrive dit brev, og jeg vil rigtig gerne hjælpe dig med, at du kan bruge det mod også i din hverdag, så du ikke hver dag skal gå og føle dig ked af det.
Det lyder ikke rart at gå og føle sig tyk, og i dag er der så meget fokus på kroppe, at jeg godt kan forstå, at det kan være svært ikke at gå op i, hvordan ens krop ser ud. Der er mange muligheder for at få hjælp til at tabe sig lidt, men det er meget vigtigt, at man ikke gør det alene, men får hjælp til det og hjælp til at tabe sig på en sund måde. Kunne din familie mon hjælpe dig? Man kan også gå til sundhedsplejersken på skolen og få råd og vejledning.
Det er aldrig rart ikke at trives på sin skole. Jeg bliver nysgerrig på, hvad du gør, når du opdager, at andre børn gør noget, du ikke bryder dig om? Har du nogle veninder at gå hen til? Jeg tænker på, om du mon har nogen, du kunne sige det til, for det er faktisk din lærers ansvar, at alle i klassen har det godt. Hvis ikke man gør opmærksom på, når man har det dårligt, så kan det jo godt være, at din lærer slet ikke ved, hvad der foregår, og så kan det være svært at hjælpe.
Du skriver, at din ”familie bare ikke kan se, hvad de gør forkert” ,og det viser mig, at du er god til at sætte dig i andre menneskers sted, og det er en virkelig god evne at have. Men hvis man måske gerne vil øve sig i at bruge den evne til at kunne ændre nogle ting, så er det vigtigt, at man gør opmærksom på den. Og når du skriver sidst i dit brev, at du ”bare ikke har sagt det til nogen endnu”, kunne det så være, at du egentlig går og tænker på at fortælle dine forældre, hvordan du går og har det?

Kunne man forestille sig, at hvis du fortæller til din familie, hvordan du går og har det, at de så ville kunne hjælpe dig til en hverdag, hvor de ked af det-tanker ikke fylder så meget? Jeg tænker på det, du skriver til sidst om din far og stylterne, måske din far blot er bekymret for dig og ikke er ude på at gøre dig ked af det?
Det kan være svært at fortælle om ting, der gør en ked af det, og nogle gange kan det hjælpe at vise noget man har skrevet ned. Du har skrevet sådan et fint brev allerede, så måske du kunne vise det frem til en voksen? Du er også meget velkommen til at tage mit svar med.
Du er rigtig sej og har gode evner, som jeg håber hjælper dig videre til at have mod til at sige højt, hvordan du går og har det.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.