Familie uden penge…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej kære pige.

Jeg kan udmærket godt forstå, at det føles stressende for dig, at din mor ikke har særligt mange penge til hverken hende selv eller dig. Du skal vide, at du bestemt ikke er alene. Der er mange familier, og dermed børn og unge, der lever i en hverdag, hvor der ikke er råd til meget. Det kan svært og hårdt. Mange børn føler en stor bekymring og et ansvar for ikke at bekymre deres forældre med udgifter og behov, som er en naturlig del af et børne- og ungeliv.

Det er jo sådan, at det er forældrenes ansvar og pligt at passe på deres børn; også økonomisk. Men det er forståeligt, at det kan være svært, hvis man ikke har så mange penge.

Måske er det rimeligt nok, at du selv betaler til din mobiltelefon, og også selv betaler dit tøj engang imellem – særligt hvis du har et fritidsjob, hvor du tjener dine egne penge. Men penge til husleje, varme, strøm, mad og andre nødvendige ting, er din mors ansvar. Jeg tolker dit brev som om, at dine forældre ikke bor sammen. Det plejer at være sådan, at begge ens forældre kan modtage børnepenge, og at din far eksempelvis også skal bidrage økonomisk til de udgifter, som der måtte være for dig.

Det er rigtig godt at din mor snakker med andre voksne om jeres økonomiske situation. For jeg er sikker på, at det ikke er spor sjovt for hende. Måske kan du, din mor eller en voksen som kender til jeres situation kontakte den anonyme rådgivning i jeres kommune? De kan måske tilbyde former for økonomisk støtte, som I ikke får i forvejen. Nogle gange tilbydes der også hjælp til, hvordan man kan få pengene til at hænge sammen på gode måder. Og det kan være rart for dig, at din mor taler med andre voksne om de her bekymringer, så du ikke føler et ansvar for det.

Måske kan du tale med din mor, om det ansvar du føler, så hun ved, hvad det gør ved dig? Gad vide om hun ved, at du hører hende være ked af det i telefonen? Du kan måske også tale med en anden nær voksen, som kender til jeres situation? Du kan fortælle denne voksen om dine bekymringer, så de måske ikke fylder så meget i dig længere.

Det lyder som om, at din mor er i gang med en uddannelse. Og det kan godt være udfordrende økonomisk, fordi man ikke får en fuld løn, som på et arbejde. Men et arbejde venter måske forude, når din mor er færdig med sin uddannelse.

Livet handler først og fremmest om kærlighed og den er jeg sikker på, er hjemme ved din mor og dig.

Jeg ønsker alt det bedste for dig og din mor.

Kærlige tanker fra BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.