familie/trænings problemer

hej bb

jeg er over vægtig og skal på julemærkehjem

og jeg skal begynde at træne men mine forældre

vil ikke hjælpe mig jeg vil gerne i fitnesscenter og til det siger de bare at jeg er sen sy

hvad skal jeg gør

kærlig hilsen dreng på 12

og på forhånd tak

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Dreng på 12 år,

Tak for dit brev. Det er flot, at du har haft mod og overskud til at skrive til os.

Jeg kan godt forstå, du spørger, hvad du skal gøre, når dine forældre siger, du er sindssyg. Det er rigtig vigtigt, at man både som barn og som voksen får støtte, når man skal tabe sig, og det læser jeg i dit brev, at du ikke helt har får derhjemme.

Først vil jeg sige til dig, at det er dejligt for dig, at du har fået mulighed for at komme på Julemærkethjem. Jeg ved fra andre unge, at det er et rigtigt rart sted at være. Det er flot af dig, at du vil starte på fitness, før du starter på Julemærkehjemmet, så du på den måde begynder at komme lidt i form.

Du skriver, at dine forældre siger, du er sindssyg, fordi du vil starte i fitness. Ved du mon hvorfor de har svaret dig sådan….? Nogle forældre ved ikke altid, hvad det vil sige at gå i fitness, andre synes måske, det er for dyrt. Måske synes de ikke, det er nødvendigt. Uanset hvad de synes, så er det  ikke i orden, at de svarer dig med, at du er sindssyg. Det synes jeg ikke er et godt svar eller forklaring.

Jeg tænker, at hvis du har lidt mere overskud, skal du snakke med dine forældre om, hvad det er, der gør, de ikke vil have, du går i fitness. Nogle gange skal forældre spørges 2 gange for at forstå, at det faktisk er et rigtigt ønske. Det kan være en hjælp at skrive ned på et stykke papir, hvad det er, der gør, at du gerne vil gå i fitness. F.eks. fordi der går andre mennesker, fordi der går nogle du kender, fordi der kan du få råd og vejledning eller hvad du tænker om fitness... Så har du det at holde dig til, når du skal snakke med dine forældre. Du kan også bruge dit brev og svaret til os at snakke ud fra.

Der er mange fitnesscentre, hvor man skal være 15 år, så det vil være en god idé, at du på nettet læser om alder på det center, du tænker på og måske finder et center, hvor man kan træne, når man er under 15 år.

Måske synes dine forældre, at det er for mange penge. Kunne det tænkes, at du snakkede med din idrætslære om, at han/hun hjalp dig med at lave et træningsprogram, som passede til dig, og at du i stedet for fitness gik i gang med det efter skole. Det ved jeg godt ikke er helt det samme som fitness, men det er en måde at få lidt form inden Julemærkehjemmet. Det kan også være, at sundhedsplejersken på din skole kan hjælpe med et lille program, eller at hun kender en, der kan. I mange byer er der også mulighed for at komme i 'løbeskole' - det er ofte i atletik klubberne, at der er løbeskoler, hvor man stille og roligt kommer i gang med at løbe sammen med andre. Måske kan du kigge efter klubber i din by, som kunne være et godt sted for dig?

Det kan også være, at du selv har mod på at gå i gang, hvis dine forældre ikke støtter dig? Det kan fx være, at du vil begynde med at gå ture i hurtigt tempo, tre gange om ugen og tre gange om ugen løber du. Hvis det er nyt for dig at løbe, er det en god idé at begynde med at gå i to minutter og løbe i 1 minut og gøre det i 10 minutter til sammen. Det kan også være, at du kan bruge lygtepælene til løbeturene...fx ved at gå mellem 3 lygtepæle og løbe mellem 2 lygtepæle - og jo bedre form du kommer i, jo længere stykker kan du løbe ad gangen.

Derhjemme kan du lave øvelser som styrker kroppen. Det kan være mavebøjninger, rygstrækninger, armbøjninger, så du får trænet hele kroppen sammen med løb og gåture. Husk at begynde stille og roligt, så du ikke bliver alt for øm i kroppen, når du går i gang med at træne.

Du lyder til at være en dreng med masser af mod og lyst til at gøre noget, der er godt for dig, og det håber jeg, du bliver ved med - uanset hvad dine forældre eller andre siger til dig. Tro på dig selv og kæmp for det, så håber jeg, at de får øje for, at du er en stærk og modig dreng.

Jeg håber, at du finder lidt mere af dit flotte mod frem og får snakket med dine forældre igen. Du kan også ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig. Du er altid velkommen til at skrive eller ringe til os.

Mange kærlige hilsner BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.