familie skænderi

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år,

Det kan være meget svært at se, at dem, man holder af, bliver vrede og kede af det. Man kan blive helt nervøs for, om ens familie nogensinde vil kunne komme til at enes og have det godt sammen igen. Måske er det nogle tanker, du kan genkende?

Din søster er lige blevet 13 år. Det kan passe med, at hun så nok lige er kommet i puberteten. Men det kan også være andre ting, hun ikke har det godt med. Måske har du hørt om puberteten før? Det er lidt forskelligt, hvornår man kommer i puberteten. Man reagerer og mærker det også på forskellige måder. Når man kommer i puberteten, er der en masse hormoner, der hvirvler rundt i kroppen på én. De påvirker ens humør. Det ene øjeblik kan man være enormt glad. Det næste øjeblik kan man føle sig helt trist. Man kan også blive enormt vred på dem, der er omkring én – og det er tit ens familie. Man kan synes, at ens familie er helt tåbelig, og at de bare ikke forstår én. At de er tarvelige og uretfærdige. Samtidig begynder ens krop at udvikle sig. Der er så mange nye ting, man skal forholde sig til. Og så kan man nogle gange godt reagere med at blive tosset og sur og smække med dørene og råbe af ens familie. Måske er det noget af det, der sker med din søster?

Det betyder ikke, at det er ok, at din far driller og din mor reagerer som hun gør. De skal jo helst være de voksne, som hjælper og passer godt på børnene.

Det er vigtigt, at du får fortalt din familie, at du bliver ked af det, når de hele tiden skændes. At du er bekymret, og at du bliver ked af det (og måske bange?), når din mor slår sig i hovedet og kaster med glas. Måske slår din mor sig i hovedet, fordi hun ikke ved, hvad hun skal sige eller stille op, når din søster bliver sur, og måske er det ikke så hårdt. Uanset hvad så lyder det rigtig ubehageligt at se på. Det skal hun have at vide. Så hun kan finde andre måder at reagere, så det er ok for jer andre.

Hvis du tænker, at det ikke vil blive en god samtale, hvis du skal snakke med alle tre på én gang, kan du starte med at snakke med dine forældre – eller måske bare én af dine forældre? Det er ikke meningen, at du skal gå rundt og høre på at de andre råber af hinanden og diskuterer hele tiden. Måske har du lyst til at foreslå, at I snart laver noget hyggeligt sammen? Det kunne f.eks. være en filmaften, en spilleaften eller noget helt andet?

Hvis du er lidt i tvivl om, hvordan du skal få startet samtalen med dine forældre, er du meget velkommen til at SMS’e eller ringe til os på BørneTelefonen på nummer 116 111. Du kan også skrive til os på Chatten. Så kan vi snakke mere om, hvad du gerne vil sige – og hvordan du kan få det sagt.

Det kan være rigtig godt at få hjælpe fra familie rådgivningen i jeres kommune. Det er gratis. Familie rådgivningen kan hjælpe jer med at finde gode måder at være sammen. Gode måde at finde ud af at få det bedre. Og hjælp til at finde ud af at tale om tingene på gode måder, også når man bliver uenige om noget der hjemme.

Dine forældre kan også ringe eller skrive til vores ForældreTelefon på 35555557 og få gratis rådgivning. Det kan være om det at have en teenager i huset, som er i pubereteten. Hvordan dine forældre selv kan ændre på deres måder at reagere, så det ikke er voldsomt.

Det kan også være, at du har brug for at tale med en anden god voksen. Måske en god lærer eller pædagog?  Eller måske kender du en anden god voksen, som du har mod på at tale med? Så er det også en rigtig god idé.

Ellers har du været rigtig god til at forklare, hvordan du har det, i dit brev til os, så jeg er sikker på, at du ret tydeligt ville kunne fortælle dine forældre, hvad der går dig på.

Det er vigtigt, at der også er ro i ens hjem, så man kan slappe af, så det er godt, du har skrevet herind! Det næste skridt er at tage en snak med din familie eller andre, der kan hjælpe.

Du er altid velkommen til at ringe eller skrive ind på 116 111, så vi kan tale mere om det, hvis du har lyst til det?
De kærligste hilsner
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.