Familie ser porno?

Kære BB.

Jeg er er en pige på 13 år.

Jeg har opdaget at min mor, far, og onkel ser porno.

Min far havde glemt at slukke computeren, og min mors Tlf. Var inde på det da jeg lukkede op. Min onkels stod i oversigt fordi jeg skulle finde facebook.

Mine forældre er lige blevet skilt, men jeg opdagede de så det den gang de var sammen.

Min onkel har været gift i 6 år.

Er det normalt at voksne mennesker ser porno selvom de har en partner?

Jeg syntes det er ulækkert og jeg forstår dem ikke.

Mvh

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige Tak for dit brev, jeg håber, at jeg kan give dig et svar, som kan hjælpe dig. Du stiller et meget præcist spørgsmål, efter meget fint at have beskrevet, hvordan du er kommet til din viden. Du spørger: ”Er det normalt, at voksne mennesker ser porno selvom de har en partner?”. Det korte svar er ja. Mange voksne, om de har en partner eller ej, ser porno. De ser det af rigtig mange forskellige grunde og jeg kan ikke svare dig på, hvorfor netop dine forældre og din onkel ser det. Men du skal ikke gå og være bekymret over, om de voksne i din familie er helt anderledes end andres. Samtidig er det natuligt, at du tænker over det. Det er rigtig flot af dig, at reagere på, at du ikke forstår det. Det fortæller noget om, at du er en pige, der ikke bare lader stå til og søger svar på sine tanker og spørgsmål i livet og det er en fantastisk evne at have. Den evne må du endelig holde fast i, den kan bruges rigtig fint i rigtig mange forskellige situationer. Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på, om du mon har haft lyst til at konfrontere, altså spørge, dine forældre om pornoen? Dine forældre ved jo ikke, tænker jeg, at du kender til deres porno-kiggeri, men hvis de vidste, at du kender til det, ville de måske gerne have en chance for at forklare sig og forklare dig, hvad det hele handler om mht. den porno du har fundet. Mon du kan finde modet til at tage denne snak og ellers er det måske en ide at vise dem, det brev du har skrevet til os og svaret, jeg ved fra andre børn og unge, det ofte kan være en hjælp at støtte sig til det? Jeg kommer også til at tænke på hvordan du egentlig har det med de ting du har set? Du skriver, du synes det er ulækkert, hvilket jeg sagtens kan forstå. Jeg tænker det var ubehageligt for dig? Så kunne det måske være fint, at få lidt hjælp til at få det hele lidt på afstand og lidt ud af hovedet igen? Jeg tænker på, at du kan tale lidt med en voksen om det. Det kan jo være en lærer, jeres sundhedsplejerske på skolen eller en helt anden, du føler dig tryg ved? Når børn kommer til at se noget porno, kan det virke rigtig voldsomt og meget forkert og hvis du har det lidt sådan, så skal du bare vide, at du ikke ville være den eneste der har det sådan. Det er helt naturligt og almindeligt og netop derfor, at den slags er for voksne og ikke børn. Kærlig hilsen Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.