Brev
Familie problemerne tager over
Hej børnetelefonen.
Jeg er en pige på 14 år. Jeg bor sammen med mine søstre, min mor og min far.
Min mor og far skændes og diskutere meget. Og når jeg er ked af det, hvilket jeg meget tit er, har jeg ingen at tale med om det.
Min mor og far er tit sure på mig, bare sådan generelt. Jeg kan ikke lide min far, han er altid sur og negativ. Og jeg er tit bange for hvad han kunne finde på at gøre hvis han blev meget sur. Egentlig vil jeg bare gerne væk fra alting.
Mine bedste veninder har helt normale familier, søde, rarer, snaksalige, flinke og ja normale. Min far tror ikke på mig, for jeg kan godt lide og tegne og synge. Men han har aldrig bakket mig op omkring nogle af delene. Han er ikke speciel åben overfor sådan noget.
Der er tidspunkter hvor jeg sidder og tænker hvordan mine veninder og min familie ville reagere på at finde mig død. Så jeg har mange tanker omkring det.
Jeg har ikke lyst til at snakke med mine veninder om det, for de ville ikke kunne forstå det. De har jo normale familier, så de ville ikke kunne relaterer til det.
Jeg vil rigtig gerne snakke med en psykolog eller sådan en skole vejleder…
Hvordan for jeg min familie til at blive mere normal og støttende.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Når jeg læser dit brev, kan jeg forstå, at du savner, at dine forældre forstår og lytter til dig. Når man er teenager, sker der en masse ting i ens liv, og jeg kan derfor godt forstå, at det er vigtigt for dig, at have nogen at tale med.
Du fortæller, at du har nogle tanker om, hvordan andre ville reagere, hvis du var død. Når du skriver sådan, bliver jeg naturligvis bekymret for dig. Selvom du måske ikke kunne drømme om at gøre noget ved dig selv, er tankerne et udtryk for, at der er noget, du ikke har det godt med. Du skriver selv, at du tit er ked af det. Handler det om dine forældre – eller er der også noget andet der tynger dig?
Du skriver selv, at du godt kunne tænke dig at tale med en psykolog eller skolevejlederen. Det tænker jeg lyder som en god ide. Gad vide om du har en lærer, du har tiltro til, som du ville kunne tale med om det, der er svært? Du kan spørge om han eller hun kan hjælpe dig med at komme i kontakt med enten en vejleder, en AKT-lærer eller skolepsykologen.
Det at tale med din lærer viser sig måske også at være rart, da han/hun kender dig og kan støtte dig i hverdagen. Man kunne også forestille sig, at din lærer ville kunne hjælpe med at tale med dine forældre om, hvor vigtigt det er, at de ser og interesserer sig for dig.
Det er godt, at du har nogle gode veninder. Selvom du ikke har lyst til at tale med dem om din familie, så er de rigtig vigtige at have i dit liv. Jeg læser mig til, at det har stor værdi for dig, at du bliver bakket op i det, du interesser dig for. Jeg håber, at dine veninder se, at det at tegne og synge er vigtigt for dig og støtte dig i det. Måske er det noget, I kan være fælles om?
Her til sidst vil jeg nævne, at det er meget almindeligt at tro, at alle andres familier er mere normale og fungerer bedre end ens egen. Ofte er det sådan, at alle familier har udfordringer, og det, du ser og hører, når du er på besøg, er derfor kun en lille del af det, en familie indeholder.
Derfor kan der alligevel godt være familier, der er særlig dejlige at være i. Hvis du har det på den måde, er der intet i vejen for at være der meget og tale med dem om alle de gode og vanskelige ting, der opstår i hverdagen.
Her på børnetelefonen vil vi altid gerne høre om børns og unges tanker og følelser. Så husk at du altid er velkommen til at ringe/sms'e ind på 116111 eller skrive ind på Børnechatten.
De bedste hilsner
Børnetelefonen