Familie problemerne tager over

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Når jeg læser dit brev, kan jeg forstå, at du savner, at dine forældre forstår og lytter til dig. Når man er teenager, sker der en masse ting i ens liv, og jeg kan derfor godt forstå, at det er vigtigt for dig, at have nogen at tale med.

Du fortæller, at du har nogle tanker om, hvordan andre ville reagere, hvis du var død. Når du skriver sådan, bliver jeg naturligvis bekymret for dig. Selvom du måske ikke kunne drømme om at gøre noget ved dig selv, er tankerne et udtryk for, at der er noget, du ikke har det godt med. Du skriver selv, at du tit er ked af det. Handler det om dine forældre – eller er der også noget andet der tynger dig?

Du skriver selv, at du godt kunne tænke dig at tale med en psykolog eller skolevejlederen. Det tænker jeg lyder som en god ide. Gad vide om du har en lærer, du har tiltro til, som du ville kunne tale med om det, der er svært? Du kan spørge om han eller hun kan hjælpe dig med at komme i kontakt med enten en vejleder, en AKT-lærer eller skolepsykologen.

Det at tale med din lærer viser sig måske også at være rart, da han/hun kender dig og kan støtte dig i hverdagen. Man kunne også forestille sig, at din lærer ville kunne hjælpe med at tale med dine forældre om, hvor vigtigt det er, at de ser og interesserer sig for dig.

Det er godt, at du har nogle gode veninder. Selvom du ikke har lyst til at tale med dem om din familie, så er de rigtig vigtige at have i dit liv. Jeg læser mig til, at det har stor værdi for dig, at du bliver bakket op i det, du interesser dig for. Jeg håber, at dine veninder se, at det at tegne og synge er vigtigt for dig og støtte dig i det. Måske er det noget, I kan være fælles om?

Her til sidst vil jeg nævne, at det er meget almindeligt at tro, at alle andres familier er mere normale og fungerer bedre end ens egen. Ofte er det sådan, at alle familier har udfordringer, og det, du ser og hører, når du er på besøg, er derfor kun en lille del af det, en familie indeholder.

Derfor kan der alligevel godt være familier, der er særlig dejlige at være i. Hvis du har det på den måde, er der intet i vejen for at være der meget og tale med dem om alle de gode og vanskelige ting, der opstår i hverdagen.

Her på børnetelefonen vil vi altid gerne høre om børns og unges tanker og følelser. Så husk at du altid er velkommen til at ringe/sms'e ind på 116111 eller skrive ind på Børnechatten.

De bedste hilsner

Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.