Familie problemer:/

Hej børnebrevkassen.
Jeg er en pige på 15 år, og jeg har et par problemer herhjemme.

Jeg har en lillesøster, en lillebror og en storebror. Min storebror og jeg er meget alene, i forhold til mine to mindre søskende. Min mor vil hellere lave ting med mine mindre søskende, hvor det typisk altid er mig og min storebror der skal være alene hjemme.

Jeg har også en stedfar, og han går også meget mere op i de små, end hvad han gør med mig og min storebror. Jeg føler mig meget udenfor familien, jeg synes ikke rigtigt, at de ligesom tænker på mig.

Jeg har ingen kontakt med min far, så jeg kan ikke rigtigt snakke med ham om det. Mine små søskende tager altid hen til deres far når der er noget galt, og min storebror tager altid hen til hans far, men jeg har ikke rigtigt nogen og tage hen til, så jeg føler mig rigtig alene her fortiden.

Jeg er rigtig glad for mine venner, så dem snakker jeg tit med hvis jeg er rigtig ked af det. Men jeg føler også lidt, at jeg glider ud af deres cirkel, hvis man kan sige det sådan. Jeg går i ottende nu, og derfor må mange af mine venner tage til fester og være længere ude osv. De siger alle sammen, at det er fordi at det er ændret nu, og at man må mere når man går i ottende, men sådan er det ikke ved mig. Jeg må ikke så meget for min mor. Jeg bliver rigtig ked af det, fordi jeg ikke rigtigt ved hvad jeg skal gøre.

Jeg har forsøgt at snakke med min mor en hel masse gange, men det ender altid i en diskussion, og hun virker ligeglad. Hvad skal jeg gøre?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Det er super hårdt at føle sig alene – særligt at føler sig alene mellem dem, man holder allermest af. Du oplever samtidig, at dine søskende får opmærksomhed. Både fordi de har din mors og stedfars opmærksomhed. Men også fordi de har deres fædre at gå til. Jeg kan forestille mig, at det gør ensomhedsfølelsen større.

Du har gjort det helt rigtige ved at tale med din mor. Desværre har det ført til diskussion. Og det er jo lige præcis det modsatte af, hvad du ønsker. I en diskussion kommer man længere væk fra hinanden. Du ønsker, at I skal blive mere tætte.

Du bliver derfor nødt til at få din mor til at lytte på en anden måde, end du allerede har prøvet. Jeg vil derfor foreslå dig to ting, som du kan prøve.

Det ene er at vise din mor dit brev og måske også mit svar. Du har i dit brev så fint beskrevet, at du føler dig ensom og savner, at din mor og stedfar viser dig interesse. Mon ikke det du savner er små ting, som, at de spørger til, hvordan din dag i skolen har været? At din mor kommer ind til dig på værelset engang imellem om aftenen – og lige hører til dine tanker og alt det, der sker i dit liv. Og at din mor og du laver noget alene uden resten af familien?

Uanset hvor gammel man er, så har man brug for sin mor. Derfor kunne du foreslå hende, at I aftaler at lave noget sammen bare jer to hver uge. Det kunne være at gå en tur. At tage på cafe. At gå til noget sport sammen. At lave mad sammen. At drikke en kop te sammen efter skole og arbejde. Eller noget helt andet.

Det andet jeg vil foreslå dig er, at du får hjælp til at snakke med din mor. Nogle gange lytter forældre mere, hvis det er en voksen, der taler med dem. Kunne du derfor fortælle en af dine lærere, hvordan du har det? Så kunne din lærer indkalde din mor til et møde, hvor I sammen også får talt om, at din mors regler for, hvad du må, forhindrer dig i at være sammen med dine venner. Måske kunne I finde et kompromis, så du kan begynde at komme med til festerne, hvis du overholder nogle regler om, hvornår du skal være hjemme, hvad du må drikke osv.

Hvis din mor læser mit svar, så vil jeg opfordre hende til at ringe til ForældreTelefonen. Så kan hun tale med en rådgiver om, hvordan hun bedst hjælper dig lige nu, hvor du har en alder, hvor du både har brug for nærhed men også for at frigøre dig fra familien. Hun kan ringe på 355557, og tale med en af vores søde rådgivere, der er vant til at tale om den slags.

Jeg håber, du snart får talt med din mor. Nogle gange skal der ikke så meget til, før tingene kan ændres. Og jeg kunne godt forestille mig, at din mor vil blive rigtig glad for at forstå, at der bag diskussionerne er et stort ønske hos dig om at være mere sammen med hende. Hun har nok slet ikke forstået, hvor vigtigt det har været for dig.

Mange tanker og kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.