Brev
Familie problemer
Kære brevkasse
I min familie er mine forældre skilt og jeg har en papmor, halvlillesøster, storesøster, far og mor. Problemet er at jeg ikke altid er så glad for at være hos min far.
Jeg taler meget bedre med min mor og hun kender de fleste af mine hemmeligheder. Jeg går rigtig meget og overvejer kun at være hver enden weekend hos min far. Men jeg er rigtig bange for hans reaktion (ikke at jeg er bange for at han begynder på vold).
Men jeg er bare bange for at de weekender hvor jeg så er derhjemme vil der bare være vildt dårlig stemning. Så jeg vil bare høre jeres råd
skal jeg gøre det eller ej.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år!
Jeg kan godt forstå, at du er bange for, hvordan din far vil reagerer, hvis du fortæller ham, at du lige nu helst kun vil være hos ham hver anden weekend.
Der er mange børn, hvis forældre er skilt, der har det som dig. Man kan være bange for at gøre ens forældre vrede eller kede af det.
Når ens forældre er skilt, og man skal skiftes til at være hos den ene og den anden, synes jeg det er rigtig vigtigt, at man mærker efter, hvad man selv har brug for. Det er også helt naturligt, at man har det bedre med at være hos den ene forælder end hos den anden, sådan som du oplever det. Det betyder jo ikke, at du ikke holder af din far.
Jeg tænker, at din frygt for, at der vil være dårlig stemning, når du kommer hjem til din far handler om, at du er bekymret for, at familien der vil tro, at du ikke bryder dig om dem, når du kun vil være der hver anden weekend. Er det mon sådan, du tænker om det?
Jeg synes, du skal starte med at snakke med din mor om, de tanker du har om at være mindre hos far. Måske din mor kan hjælpe dig med at få snakket md din far? Det kan også være, at du har det bedre med selv at snakke med din far? Eller måske er der en anden voksen i familien, fx en faster eller bedsteforælder, som kan hjælpe dig med at snakke med din mor og far. Når man siger tingene åbent og ærligt, er det meget lettere for andre mennesker at forstå og hjælpe.
Hvis du synes der er svært at få sagt det til din mor og far, kan du evt. vise dem det brev du har skrevet til brevkassen og mit svar til dig.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og ønsker dig al held og lykke.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen