Familie problemer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 12 år

Jeg kan berolige dig med, at alt vores rådgivning er anonym. Det betyder, at vi kun ved, at du er en 12 årig pige. For os er det vigtigste, at børn og unge har et sted de kan blive hørt, få snakket og få den hjælp de har brug for. Man er også anonym på sms, telefon og chat, så dine forældre får ikke noget at vide om, at du har skrevet ind til BørneTelefonen.

Det lyder til, at dine forældre skændes meget og de også bliver vrede på dig? Der er desværre en del børn der oplever at være i en familie, hvor der er mange skænderier. Skænderier skaber utryghed og man bliver ked af det. Det er også tydeligt at læse, at du ønsker at skænderierne stopper. Når det er skænderier og vrede, der overtager, så er det svært at få snakket godt om tingene og hvad man sammen kan gøre ved problemet.

Jeg tænker alligevel på om du har mod på, at fortælle dine forældre eller en af dem lidt om, hvordan du har det når de skændes og skælder dig ud. Måske er de slet ikke klar over hvor meget det hvad det gør ved dig? Jeg ved godt, det ikke altid er det letteste, at fortælle om hvordan du har det. Måske et brev eller en sms til dem vil være en start, hvor du får skrevet om det og du ønsker, at I kan snakke sammen i stedet for skænderierne.

Det kan være svært at være ked af det og gå rundt med det alene. Derfor tænker jeg, om du kan tale med din rigtige gode veninde om hvordan du har det og måske spørge til, hvad de gør anderledes i de situationer, hvor du oplever, at det går helt galt i din familie? Måske er det rigtig godt at starte et trygt sted som med din veninde eller til en voksen du har det godt sammen med – det kan være en i familien, en lærer eller måske din venindes mor?

Du er 12 år og der sker rigtig meget i den her periode af dit liv.  Derfor er det rigtig flot at du rækker ud og beder om hjælp når du kan mærke, at det der sker i din familie er noget du ønsker skal være anderledes. Hvis du har brug for at fortælle mere om hvordan du har det, så er BørneTelefonen 116111 alle dage 11-23, hvor vi også er klar til og hjælpe.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.