Familie problemer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Hvor er det godt, at du skriver herind til os. Jeg kan godt høre, at det bestemt ikke er nemt at være dig i din familie og jeg vil prøve at hjælpe dig, så godt som jeg kan.

Du skriver, at din far har et problem med alkohol og at din mor derfor nogle gange forbyder ham, at tage jer med hjem. Du skriver også, at når I er hos din far, så taler han rigtig grimt og jeres mor.

Du skriver faktisk også, at din mor er ligeså slem til at tale grimt om jeres far. Det er jo slet ikke i orden. For det er din mors og fars opgave, at sørge for, at I har det godt. Her på BørneTelefonen taler vi med rigtig mange børn og unge, som har det rigtig svært, fordi deres forældre er skilt.

Desværre hører vi også tit, at forældrene har svært ved, at passe på børnene efter de er blevet skilt. Måske har forældrene det selv svært eller også er der problemer mellem dem, som kommer til at gå ud over børnene.

Det lyder som om, at nogle af de samme ting er på spil i din familie og det kan jeg faktisk sagtens forstå, at du reagerer på. Derfor kan det også være svært at forstå, at din mor reagerer sådan, når hun opdager at du cutter. For når man cutter, er det tit fordi man reagerer på noget som er svært i ens omgivelser – og selvom det for nogle kan være rart, at tale med en psykolog om det, så går problemerne jo ikke altid væk, hvis ikke de ting der er svære omkring én, ændrer sig.

Derfor er det også rigtig vigtigt, at du får hjælp til at få det godt derhjemme og det lyder på mig som om, at din mor og far har brug for hjælp til at passe bedre på jer.

Derfor tænker jeg også på, om der mon er andre der ved, hvordan det er at være dig hjemme hos jer? Og hvis ikke, om du så har nogle omkring dig, som du kan dele det med? En lærer måske? Tit kan de svære følelser nemlig godt gå og vokse sig større, hvis man går med dem alene.

På BørneTelefonen kan du også få en hjælp af en voksen, en bisidder. En bisidder er en socialrådgiver, som sammen med dig kan tale med kommunen om at få hjælp til at få det godt derhjemme. En bisidder er altid på din side og taler din sag. Kommunen har pligt til at hjælpe børn, som har det svært og vil sammen med dig kunne lægge en plan for, hvilken hjælp der er mulig. Det kunne fx være tilbud om familierådgivning, men det er noget sagsbehandleren kan fortælle om.Du kan læse mere om vores bisidder her: Gratis bisidder fra BørneTelefonen

Hvis du har brug for at tale mere om det der er svært eller har brug for at finde andre løsninger, kan du altid ringe eller skrive på 116111 . Vi sidder klar alle dage til at lytte, og  vil rigtig gerne tale med dig om, hvordan du får det godt igen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.