Brev
Familie problemer
Ja som emnet siger, har jeg familie problemer.
det er nok svært at gætte sig frem til hvad for nogle familie problemer, derfor vil jeg nu uddybe det.
Da jeg er 13 år, bor jeg med min mor og far sammen med mine 2 brødre(den ene er 12min. ældre end mig, og den anden er 4 år yngre end mig)
jeg har det virkeligt svært ved at bo sammen med dem, da vi alle sammen er alt for ens men også alt for forskellige(Min mor opføre sig for eksempel som en 7 årig faktisk meget tit)
og så hjælper det ikke, at det er så svært på min skole akademisk.(det er ikke fordi jeg er bagud i skolen, men fordi jeg er mere intelligent end de andre, og lærerne underviser kun på det normale neveu og nogle gange under)
Jeg føler nogle gange at der bliver favoriseret, det oplever jeg når jeg(som den “store ansvarlige” pige) skal hænge vasketøj ud, hente det igen, så skal jeg ligge det sammen, så skal jeg tage af bordet(selvom det er det min lillebror for sine lommepenge for) så skal jeg tømme opvasker, så skal jeg fylde den og så skal jeg tømme skraldet for min bror.
Jeg føler ikke der tid til mig med alle de ekstra ting.
Jeg har prøvet at snakke med dem, men jeg bare ind på mit værelse.
Jeg har prøvet at spørge om jeg kunne komme på kostskole(det vill både være en gavn fagligt da kostskolelever står til at får mere ud af undervisningen og så behøvede jeg ikke bo sammen med min familie, selvom det ville være dejligt) men det kunne vi se på efter jeg lige havde prøvet at syntes godt om skolen….
De kærligste hilsner
pigen der har prøvet alt
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige, der synes du har prøvet alt
Det er rigtig svært, når man som du både har problemer derhjemme og i skolen.
Der er mange i din alder, der er meget kritiske over den måde, deres familie lever på, og over de pligter de har derhjemme. Du har meget fornuftigt prøvet at snakke med din familie om de ting, der går dig på, men de har ikke lyttet til dig. Jeg tænker, at det ikke var let for dig at forsøge at sige det i familien, så du må være blevet både ked af det og skuffet, da du blev afvist.
Når jeg læser om dine skoleproblemer, tænker jeg, at du måske er et af de børn, der ikke trives, fordi du mangler udfordringer. Man er faktisk blevet mere og mere opmærksom på denne gruppe af børn, som tit ikke trives, og nogle steder i Danmark er der oprettet skoler for særligt begavede børn.
Jeg ved ikke, om det er en mulighed for dig, men måske er det værd at undersøge.
Du foreslår selv en kostskole, som løsning på dine problemer, men jeg fornemmer, at du faktisk helst ville blive hjemme i din familie, hvis du kan komme til at trives bedre.
Derfor vil jeg foreslå, at du og evt. dine forældre snakker med din klasselærer om dine trivselsproblemer i skolen og evt. undersøger, om der er mulighed for et skoleskift til en skole, der passer bedre til dig.
Jeg ved godt, at du har skrevet dit brev under ” Familieproblemer ”, men jeg tænker, at hvis du kommer til at trives bedre i skolen, kunne det mon så være, at du ville få mere overskud til at klare det derhjemme?
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.