Brev
Familie problemer
Hej BørneTelefonen.
Jeg har et rigtig dårligt forhold til hele min familie. Især min søster og mor (min far er død) min søster er tretten hun er præcist et år og to dage yngre.
Problemet er, min søste hun slår mig vær’ gang hun er utilfreds og hvis jeg siger pænt stop går hun det igen og sådan bliver det bare ved til vi står og råber af hinanden også selvom vi står midt i netto eller i en bus eller lign.
Hun slår mig hele tiden hun kalder mig grimme ting osv (jeg kalder også grimme hende grimme ting, men kun som forsvar fordi jeg føler mig hjælpeløs)
Tit hvis min mor siger jeg skal gøre noget som F.eks at rydde op i stuen, hvis jeg så ikke gør det eller lige venter 3 minutter først så råber hun af mig at jeg skal gøre det og så slår hun mig og jeg kan ikke få hende til at stoppe selvom jeg sidder og græder blir’ hun ved.
Min mor hun er ligeglad hun råber bare af os at vi skal stoppe hvis hun ikke gider at høre på os. Selv hvis jeg beder min mor grædende om at bede hende om at stoppe siger Hun bare “jeg er ligeglad” med en trist stemme, eller tåber hun at vi skal holde vores kæft og at vi er nogen lorteunger det ALTID skændtes.
Jeg kan ikke klare det mere. Jeg har det slet ikke godt derhjemme.næsten Vær’ dag tager jeg steder hen med mine venner for jeg kan ikke lide at være hjemme. Plz hjælp hvad skal jeg gøre?
• hvordan for jeg min mor til at tage lidt ansvar når sådan noget sker?
•hvordan får jeg min søster til at stoppe med at slå
• hvordan kan man undgå skænderier
•hvordan kan vi få et ordenligt forhold til hinanden allesammen. Tak på forhånd❤
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Jeg kan godt forstå, at du har nået din grænse for, hvad du vil finde dig i og hvad du kan holde til. Jeg kan også sagtens forstå, at du søger væk hjemmefra, når det er et sted, du ikke synes er rart at være.
Men sådan skal det absolut ikke være. Hjemmet skal være et sikkert og rart sted at være. Det skal være et sted man trives og føler sig tryg.
Det er helt normalt, at man skændes med sine søskende og at man nogle gange synes at mor er irriterende. Det er også normalt at mor eller far nogle gange bliver kort for hovedet og siger at de ikke gider blande sig i børnenes skænderier.
MEN, det lyder til at det går ret skidt hjemme hos dig. Det lyder til at din mor har givet op, at hun ikke har overskud til at fixe forholdet mellem dig og din søster? Måske din søster har det rigtig svært og har brug for noget ekstra hjælp og støtte? Måske din mor mangler viden og redskaber til, hvad hun kan gøre? For det er slet ikke ok, at din søster slår og ikke stopper, når du beder hende om det.
Der er ingen tvivl om, at du har gjort det helt rigtige ved at skrive herind. Du har sat en grænse og du har bedt om hjælp. De spørgsmål, du stiller i dit brev, viser at du er en super klog, følsom og eftertænksom pige, som vil det bedste for dig og din familie. Det er så flot.
Nu skal vi blot finde ud af, hvad du kan gøre her fra.
Jeg tænker, et sted at starte, kunne være at invitere din mor og lillesøster til et husmøde. Inviter dem aftenen inden og sig, at du har noget, du gerne vil fortælle dem.
Hvis de går med til at holde mødet kan du så fortælle dem, de ting du skrev i dette brev, men ikke på en anklagende måde. Fortæl de ting, der gør dig ked af det og fortæl, hvordan du drømmer om, at det i stedet kunne være. Hvad kunne din søster gøre anderledes? Hvad kunne din mor gøre anderledes? Hvad kunne du selv gøre anderledes? Hvad kan i sammen gøre, for at finde svar på de gode spørgsmål du stiller i dit brev? Kunne i lave nogle regler sammen derhjemme?
Hvis nu de ikke vil deltage i mødet eller at mødet ender i skænderi, så kunne du foreslå din mor, at hun kan ringe ind til forældretelefonen 35 55 55 57.
Her kan hun få råd og vejledning til, hvordan I kan få det bedre derhjemme.
En tredje og sidste løsning er, at du fortæller det til en lærer eller pædagog. Mange skoler har idag et tæt samarbejde med socialrådgivere (fra kommunen) og de tilbyder familievejledning. Det betyder at der kan komme en person hjem til jer og hjælpe jer med, hvordan i får det godt sammen.
Det kan også være, du har brug for at snakke mere med os inden du finder ud af, hvad du gør her fra. I så fald er du velkommen til at ringe ind til os eller skrive til os på sms eller chatten. Så sidder vi klar til at lytte og give råd og vejledning.
Du er en klog, følsom og eftertænksom pige - det håber jeg din mor og lillesøster kan se og jeg håber de vil lytte.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen