Brev
familie problemer
Hej, jeg er en pige på 15.
jeg har det problem at min lillebror og jeg har svært ved at enes engang imellem og nogen gange kommer lidt op og slås.
min far har meget temperament og engang imellem slår eller sparker han. det er virkeligt ikke ofte(det er kun sket 3-4 gange) men jeg synes ikke at det er i orden.
Jeg elsker min far og min familie, og derfor har jeg ikke gjort noget ved det, såsom at ringe til politiet når det er sket. jeg har flere gange været ved det, men jeg har ike turdet.
der ud over skændes mine forældre en del og jeg har oplevet at min far også har slået min mor og at hun også har haft ondt. min far har sagt undskyld til min mor (ik til mig) men så taler han ikke mere om det som om det bare er ligemeget. ofte siger han at det ikke skal ske igen, men det gør det jo.
jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre.
hver gang jeg siger han ikke skal så siger han bare at han ikke har gjort det.
så truede jeg med at anmelde ham til politiet og så sagde han bare at det kunne jeg roligt gøre, for han havde ikke gjort noget og sagde at han bare havde strejfet min kind, ikke givet mig en lussing.
min mor siger at vi ik skal vælge side når de skændes men det er jo næsten umuligt og det ender altid med at min far bliver sur på enten mig eller min bror hvis vi ikke vælger hans.
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. er så ked af det. please hjælp.
hilsen mig
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Det er rigtig godt, at du havde modet til at skrive. For det, der sker derhjemme, når din fars temperament løber af med ham, er ikke i orden. Det kan skabe en følelse af utryghed derhjemme. Jeg vil meget gerne hjælpe dig med nogle idéer til, hvad du kan gøre.
Først er det rigtig godt at høre, at du tør åbne munden og sige fra, når noget er forkert. Det er rigtig vigtigt, at man kan det. For hvis man lukker sig inde i sig selv, kan man efter noget tid komme til at tro, at det, der sker, er ens egen skyld. Men det er det jo ikke. Det er din far, der er den voksne. Det er hans ansvar.
Du har prøvet på en masse gode måder at få din far til at stoppe med at råbe, slå og sparke. Desværre har det indtil nu ikke hjulpet. Jeg tror ikke, det skyldes, at din far er ond eller ikke ønsker forandring. Som alle andre forældre er jeg sikker på, at hans ønske er, at I skal trives og have det godt. Han har måske bare brug for, at nogle skal hjælpe ham. At nogle skal give ham nogle værktøjer, han kan bruge, når temperamentet bliver for overvældende. Du kan være med til at sørge for, at din far får denne hjælp. Din far og din familie kan fx få hjælp hos www.dialogmodvold.dk Her kan han få hjælp til at håndtere sit temperament og I som familie, kan også få hjælp. Det første er at tage kontakt til dialog mod vold.
Måske har du også en lærer eller pædagog i skolen, som du taler godt med? Måske har du en sportstræner, du føler dig tryg ved? Eller måske var sundhedsplejersken en mulighed? Jeg synes, du skal prøve at finde en voksen omkring dig, du kunne snakke med og fortælle om de ting, du har beskrevet i dit brev. Måske kunne du starte med at vise den voksne dit brev her til brevkassen – på den måde kan det nemlig være nemmere at få sagt de ting, der er svære at sætte ord på. Den voksne vil kunne hjælpe dig med at kontakte kommunen. For kommunen har nemlig en række forskellige muligheder for at hjælpe din far og jeres familie. Og jeg er sikker på, at der også findes den helt rette løsning til jer.
Hvis du ikke lige synes, du har nogle voksne omkring dig, du kunne have lyst til at snakke med, synes jeg du skal skrive eller ringe her til BørneTelefonen. Vi kan nemlig også sørge for, at din familie får hjælp og støtte. Alt det vil vi meget gerne fortælle dig mere om, når du ringer eller skriver til os helt anonymt. Jeg kan forestille mig, at denne situation også må være svær for din lillebror. Du er også meget velkommen til at give ham nummeret og opfordre ham til at ringe.
Jeg ønsker jer alt godt og sender jer en masse varme tanker. Og jeg har troen på, at det hele vil lykkes, og at der findes en god løsning, som alle i din familie vil trives med.
Kærlig hilsen BørneTelefonen