familie og skole

jeg har det ikke godt der hjemme og det er fordi at hver gang jeg er hjemme har jeg ikke andet end selvmords tanker i hovedet.

da jeg var lille blev jeg slået der hjemme af min mor og far og det bliver jeg stadig nogen gange men det er meget sjælent.

jeg har stukket af hjemme fra tre gange også da jeg var helt lille. jeg græder hele tiden.

jeg klare mig ikke så godt i skolen for jeg tænker kun på hvorfor jeg lever og hvor meget jeg bare ikke ønsker at komme hjem.

min mor ved godt at jeg ikke har det godt der hjemme og jeg bliver ved med at spørge om jeg ikke godt må komme til at bo hos noget andre end min familie.

mig og min mor vi kan bare ikke sammen vi laver ikke andet end at skændes og skrige af hinanden.

det kan godt være at hun kan tvinge mig til at gå i skole men hun kan ikke tvinge mig til at leve.

henne i skolen har jeg der virkelig ikke godt, for jeg går på værdens værste skole,

der går en ung lærer som lige siden han blev ansat på skolen som var efter ferien har kigget klamt på os piger fra sjette og vi følte os virkelig dorligt tilpas med det,

så en dag her lige enden påske ferien sagde en fra min klasse foran hele skolen at der var en af lærene der kiggede på os piger fra sjette

hun fik så meget skælud og det samme gjorder vi andre men jeg skulle nået den dag så jeg ikke kunne være der

da vi fik skælud og vores inspiktør sagde at jeg var den der havde været slæmmest til at mobbe ham .

det er fordi at vi har haft ham til tysk men det skulle vi ikke mere fordi at lærene synes at det er synd for ham at han skal have os så vi fik en ny lære.

vores inspiktør sagde at han havde sagt til hende at vi går og siger at han lugter og og at han er klam, og det passe ikke det er mega løgn og det endeste jeg har sagt til ham er at det ikke er i orden at han kvalte en fra min klasse så han ikke kunde få værret, og at hvis han rør mig så vil jeg skrige.

og det værste er at min mor ikke tror på mig og at hun holder med lærene.

Hilsen den ulykkelige

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,

Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har haft mod og overskud til at skrive til os. Det mod skal du holde fast i, så det kan hjælpe dig videre. Jeg forstår godt, at du helt kan miste modet, sådan som det er hjemme hos jer og i skolen lige nu.

Først vil jeg sige til dig, at det er super flot, at du har haft overskud til at sige fra over for en lærer, som har gjort det han har gjort! Og hvor er det trist, at de andre voksne ikke tror på, hvad I har set og oplevet! Sejt gået af dig, at du forsvarer din kammerat, der er ved at blive kvalt og helt i orden, at du siger fra og advarer, for hvad du vil gøre, hvis læreren rører dig.

Det er en måde at passe på sig selv, og det lyder det til at være nødvendigt med den lærer. Hvis der sker igen, så skriv det ned i et brev og aflever det på kontoret, måske forstår de så, at det er alvor og sandt!?!

Når der sker så mange voldsomme ting i dit liv, og ingen rigtigt lytter og tror på en, så kan det være svært at have overskud til at følge med i skolen. Det lyder til, at det der sker derhjemme tager meget energi og glæde fra dig - er det rigtigt forstået? Det er ikke i orden, at du skal have det sådan, og du har endda selv foreslået, at du skal bo et andet sted...

Måske ved du godt, at ingen må slå på børn i Danmark, og det gælder også forældre. Dine forældre, skal passe på dig og give dig en tryg og kærlig barndom.

Det lyder det ikke til, at dine forældre kan lige nu. Det er rigtig hårdt at være i et hjem, hvor man ikke føler sig tryg og få lov at være den, man er.

Jeg tænker, om der er et sted, hvor du har det godt? Er der et sted, du kan føle dig godt tilpas og glad, og hvem mon bor der? Hvis du kan komme i tanke om, at du har sådan et sted og de voksne som bor der - vil du så bede dem om hjælp?

En voksen, som kan hjælpe dig, så du kan få det godt og trygt? Det er bestemt ikke ok, at du står alene med dette. Jeg ved godt, at det kan være en svær samtale at tage hul på, men jeg håber, du kan bruge dit mod til at fortælle den voksne om, hvordan du har det derhjemme...mon du er klar til det?

Den voksne skal hjælpe dig med, at kommunen hjælper dig, så du ikke skal leve under voldelige forhold derhjemme. Om du kan flytte et andet sted hen, er noget en sagsbehandler på kommunen kan afgøre og snakke med dig om. Derfor kan det være rigtigt rart at have en voksen med til møder på kommune.

Hvis du har brug for, at en voksen (bisidder) fra BørneTelefonen, går med til møde på kommunen eller fortæller kommunen, at du ikke har det godt derhjemme, så kan du også ringe eller sms'e med os på 116111

Hvis det hele bare er for meget for dig lige nu, kan du altid ringe til BørneTelefonen 116111, vi har åbent hver dag kl . 11 - 23, måske har du mod på at ringe til os i dag? Du kan fortælle dit idnr på dit brev: 12352, så kan rådgiveren læse dit brev og mit svar, og I kan snakke videre. Vi er vant til at snakke med unge om problemer som dine.

De bedste tanker og  hilsner fra

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.