Familie og angst

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 13 år

Jeg forstår godt, at du er blevet bange og utryg , når du har oplevet, at din far blev så vred så han smadrede jeres tv! Hvis han har let til at blive vred, er du måske også usikker og bange for at det går ud over dig en dag? Og derfor ønsker du ikke at være alene sammen med ham?

Du ønsker indimellem at dine forældre bliver skilt. Det får mig til at tænke på at stemningen hjemme hos jer måske ikke altid er den bedste og at din fars vrede er en af grundene?

Jeg vil gerne prøve at komme med nogle ideer til hvad du kan gøre.

Jeg tænker, at det er rigtig godt at du får hjælp i forhold til angsten i den gruppe. Mange er glade for at opdage at andre kan have de sammen problemer som én selv. Mon det også er sådan for dig?

Det hjælper også mange børn med angst at lave deres egen plan for at få ro på. Det kan du prøve her: Ro på tankerne. Måske kunne det også hjælpe dig at have din egen ”ro på”-plan. Bare en ide her fra Børnetelefonen..

Men at gå i en gruppe betyder jo ikke at det hjælper dig med alle dine problemer. Derfor godt at du finder på at bede om hjælpe andre steder også.

Selvom du ikke har lyst til at tale med nogle om til det, så er det alligevel vigtigt at du ikke går alene rundt med de tanker og følelser. Jeg tænker, at du allerede har taget første skridt ved at skrive til os. Hvordan mon det ville være for dig, hvis du kunne tale med nogle anonymt? På samme måde som i dette brev?

Mange børn og unge synes det kan være svært at fortælle om sig selv og sine problemer til nogle man kender. Men når man er anonym, kan det være lidt lettere. Kan du mon forestille dig det?

Et sted hvor du har mulighed for dette er på:  Headspace   Du kan prøve at læse mere på hjemmesiden.

Ingen ved om dine forældre en dag bliver skilt. Men hvis de skal skilles, og der skal laves en aftale om hvor du skal bo med mere, så har du også ret til at blive hørt i forhold til dine ønsker. Det er ren ret, der hedder Initiativret.  Hvis du vil vide mere om det, er det muligt via linket. Måske kan den viden hjælpe dig lidt. Altså i forhold dine tanker og angst omkring det at skulle være alene med din far, hvis de en dag bliver skilt.

Jeg forstår godt at det kan være svært at skulle sige det til din far eller mor. Men jeg synes alligevel at du skal overveje det igen. Måske snakke med din mor om hvordan du har det. Det kan også være at hun allerede fornemmer hvordan du har det? Mødre har tit sådanne fornemmelser, men vil ikke starte med at spørge.  Måske det kan være dig en hjælp at vise mor dit brev til os og mit svar. Det kan nogen gange være lettere at skulle fortælle noget svært, hvis man kan vise det i stedet for at skulle starte med at sige det højt. Hvis så din mor heller ikke ved hvad hun skal gøre, kan hun ringe til vores forældretelefon og få nogle råd på telefon: 35 55 55 57.

Du kan også overveje i den gruppe du går, at åbne lidt op overfor de ting, du fortæller mig og som sker derhjemme, for jeg tænker angsten hænger sammen med de ting du fortæller mig og de voksne der hjælper til i gruppen, vil så bedre kunne hjælpe og støtte dig, så du kan få det bedre.

Du er naturligvis også mere end velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller chatte med os her: log på chatten. Vi kan også hjælpe dig med at finde ro, hvis din angst vokser og er svær at styre for dig. Du bestemmer, hvad vi taler om. Vi er her for at hjælpe dig.

Håber du snart får den hjælp du har brug for.

Kærlige hilsner

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.