Brev
Familie – jul
Hej
Så jeg er et kæmpe jule-menneske. Jeg elsker julen mere end noget andet, og jeg glæder mig eller skulle jeg sige jeg glædet mig til juleaften i år.
Fordi siden 2019 har jeg holdt jul med min far og hele min familie fra min mors side i min onkels sommerhus. Det er super hyggeligt at se dem alle igen siden de bor ca. 8 timer i bil væk fra mig. (Min mor døde af kræft for et par år siden)
Men her for et par dage siden fortalte min far mig at hans kæreste skal med til jul fordi hun ikke havde nogen at holde jul med. Men hun har seriøst hendes forældre og søskende. Jeg hader seriøst min fars kæreste og jeg ved det er lidt barnligt at sige det men jeg mener hvad jeg siger. Jeg hader hende.
Min far er kun optaget af hende.
Han er ligeglad med at jeg har det super dårligt over det og er mega ked af at han har en kæreste, som medførte selvmordstanker og selvmordsforsøg.
Min far kigger ikke engang op fra hans ipad hvis jeg vil sige noget.
Han ødelægger konstant mit liv med at han skal have en kæreste. Han vil også “kun” have en kæreste så vi begge kan få det godt, men det “glemte” han vidst. Og nu vil han ødelægge min jul, som er min yndlings tid på året.
Det synes jeg ikke han kan have ret til at blive ved med at ødelægge alt hvad jeg er glad for. Og det er alt sammen min skyld. Fordi jeg skulle bare prøve at lukke hende ind. Jeg skulle prøve at se mere positivt på det osv.
Det er altså møg svært når hans gamle kæreste sagde jeg gjorde alt forkert at, jeg var forkert, at jeg var mærkelig.
Jeg er bare så træt af at min jul nu også bliver ødelagt bare så min FAR KAN VÆRE GLAD.
Jeg håber i kan hjælpe mvh. mega trist og irriteret pige på 13 år.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige pige
Hvor er det dejligt at høre, at du bare elsker julen. Det lyder også som om, I har holdt en super hyggelig juleaften de sidste par år.
Lige nu er der udsigt til, at det måske bliver lidt anderledes i år, fordi din far gerne vil have sin kæreste med. Det er så godt, du skriver til os og deler dine tanker og følelser omkring det. Jeg kan nemlig godt forstå, at du synes, det er ret svært med den nye situation, som du ikke har ønsket.
Du skriver, at du godt ved, det er lidt barnligt at sige, du hader din fars kæreste. Jeg ved nu ikke, om jeg synes, det er barnligt. Det er jo dine følelser, og jeg kan godt forstå, det kan være svært at acceptere, at din far har en kæreste.
Jeg kan jo læse, at du har virkelig dårlige erfaringer med din fars gamle kæreste. Hun fik dig til at føle, at du var forkert, og det er godt nok ikke en rar følelse at få.
Jeg kommer til at tænke på, om din far nogensinde fandt ud af, at det gik rigtig skidt med hans gamle kæreste, at du ikke følte dig accepteret af hende. Jeg håber, han ved, hvordan det var for dig – for det kan være med til at han forstår, hvorfor du synes, det er så svært, at hans kæreste skal være med juleaften.
Jeg bliver bekymret, når du fortæller, at du har selvmordstanker og faktisk også har forsøgt at begå selvmord. Jeg kommer til at tænke på, om du mon fik noget hjælp til at få det bedre og komme dig efter selvmordsforsøget?
Jeg spørger, fordi det kan være rigtig svært i tiden efter, og vi har alle brug for god hjælp, når vi får det så dårligt, som jeg tænker, du har haft.
Egentlig tænker jeg også, at du har skullet kæmpe med en del de sidste par år. Din mor døde af kræft for et par år siden, og så har du oveni det oplevet, at din far kæreste ikke har passet på dig.
Jeg har talt med andre børn, der har prøvet at miste en forælder. Fra de børn har jeg hørt, at man kan komme til at føle sig meget alene, hvis ens mor eller far dør. Også selvom den anden forælder er tilbage.
Jeg ved også, at man kan have et stort behov for tryghed og faste rammer – dermed også et behov for en stabil hverdag uden ”overraskelser.”
Derfor kan det også have været ekstra hårdt for dig, at du har skullet kæmpe med sorgen over din mor plus en ny kvinde i din fars liv, som ikke virkede så interesseret i dig. Det lyder bare rigtig svært.
Jeg tænker, det er ret vigtigt, din far får at vide, hvordan du har det. Du har nok prøvet at snakke med ham før. Men hvis du har mod på at prøve at råbe ham op endnu en gang, så kunne det måske være en idé at skrive et brev til ham.
Så har du nemlig god tid til at skrive præcist alle de ting, som er vigtige at få sagt. I brevet kan du fx skrive: ”Hej far, det her er svært for mig at snakke om. Derfor skriver jeg dette brev, som jeg håber, du vil tage dig tid til at læse og tage alvorligt. Det betyder meget for mig.
Du kan også skrive noget om dine følelser omkring jul: ”Julen er den bedste tid. Det er trygt for mig at vide, hvad der skal ske. Derfor er det svært for mig lige nu, at din kæreste skal med til jul. Jeg ville sådan ønske, vi kunne snakke om, om vi kunne vente bare ét år med det skridt, så jeg kan lære hende bedre at kende.”
Jeg hører dig, når du skriver, at du hader hende. Det er også okay. Det kan der være mange gode grunde til. Nu ved jeg slet ikke, hvor godt du kender hende, og du bestemmer helt selv, hvad du gerne vil skrive.
Mit forslag til et brev er et ud af mange, og et forsøg på at give dig noget tid til at snakke om næste jul med din far – og måske også en måde at fortælle din far på at du synes, det er svært, at du har brug for hjælp, og at det kommer til at tage noget tid for dig at vænne dig til det med, at han skal have kærester.
Jeg tænker også, at andre voksne skal vide, hvordan du har det. Så kan de nemlig støtte dig og være der for dig, hvis juleaften skulle blive lidt svær.
Hvem kunne du tænke dig at dele dine tanker med? Gerne en voksen, der kommer med i din onkels sommerhus juleaften.
Du kunne finde en god person og så enten tale eller skrive og fortælle, at du synes, det er svært med din far lige nu. Tror du ikke, det ville være meget rart, hvis mindst én voksen til festen ved, hvordan du har det?
Til sidst vil jeg også gerne vise dig denne side Sorgvejviser – måske du allerede har talt med andre børn og unge, der også har prøvet at miste en forælder. Måske du kunne tænke dig det igen eller prøve det for første gang. Lige meget hvad så kan du på den hjemmeside finde gode tilbud tæt på dig.
Jeg sender dig knus og gode tanker. Dit brev fortæller mig, at du virker til at være en tænksom og handlekraftig pige, som rigtig gerne vil nyde sin jul og have en far, der er opmærksom. Din far har ansvar for, at du har det trygt og godt, og hvis han ikke kan sørge for det lige nu, så har både han og dig ret til hjælp.
Og derfor håber jeg også, han vil lytte og blive klogere, når du taler med ham – ellers skal han måske hjælpes lidt til at blive bedre til det.
Bliver det hele stadig ved med at være svært, så ring til os på tlf. 116111. Vi vil rigtig gerne lytte og hjælpe med at finde en løsning, så du får det godt.
De bedste tanker og hilsner fra BørneTelefonen