Brev
Familie i opløsning
Hej,
Jeg vil gerne fortælle om mit problem. Mine forældre skændes tit, og det handler meget om at vores familie er ved at gå i opløsning(altså ikke økonomisk), men fordi vi simpelthen ikke kan holde hinanden ud.
Jeg har en lillesøster og en storebror. Jeg snakker aldrig med min bror, og laver meget lidt med min søster, jeg ville gerne have det til at virke, men vi er bare så forskellige. Mine forældre er langtfra skilt, og alle syntes at vi er en kernefamilie, men det er vi bare ikke, jeg mener det var vi engang, men nu er det som om at vi vokser fra hinanden. Jeg tror på en måde at min far gerne vil skilles fra min mor, men bare ikke tør at sige det, og min mor ville ikke kunne klare sig uden min far. Men det værste er at min far skylder skylden på mig, han siger tit direkte til mig at jeg er skylden i det hele, men jeg ved jo ikke hvad jeg har gjort.
Jeg håber at i kan hjælpe mig, venlig hilsen M.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M
Tusind tak for, at du vil fortælle om hvordan det er at være dig i din familie. Det er rigtig godt, at du prøver at gøre noget, ved at skrive til BørneTelefonen. Jeg vil prøve at give dig nogle ideer, som jeg håber, du kan bruge.
Der er problemer i alle familier og i perioder er det værre end i andre perioder. Derfor er det rigtig sejt af dig, at du gør noget ved det, og at du reagerer på, når det ikke er godt. Jeg får den tanke, at du er en meget omsorgsfuld pige, der gerne vil have, at I har det godt med hinanden. Du drager jo omsorg for hele din familie, når du ønsker, at det bliver anderledes.
Lad mig starte med at fortælle det ikke er dit ansvar, hvordan dine forældre har det med hinanden, det er en voksenting, som dine forældre skal klare med hinanden. Når det er sagt, er det vigtigt for mig at understrege, det ikke er ok, du får fornemmelsen at det er din skyld, og din far direkte giver dig skylden. Ens forældre skal sikre at deres børn er trygge, og det kan aldrig være din skyld. Det er derfor så flot du har valgt at skrive til os, så du kan få hjælp.
Du er i en alder, hvor du er på vej ind i puberteten. En tid hvor der sker mange forandringer, både kropsligt og psykisk. Nogle dage kan man føle sig glad og ovenpå og den næste ked af det og følsom, mon du kan nikke genkendede til dette? Man har brug for voksne, der forstår en og som kan støtte en og det virker det ikke til du oplever lige nu? Måske er det noget af det samme din storebror oplever? Derfor er det vigtigt du får fortalt dine forældre, måske din mor, om hvilke tanker og følelser du går med, så du igen kan blive tryg. En ide kan være du viser din mor dit brev til os og mit svar, det kan være en god måde at få startet en svær snak.
Hvis du vælger at vise din mor eller dine forældre brevet og mit svar vil jeg også foreslå du fortæller dine forældre om Børns Vilkårs ForælderTelefon, her har dine forældre mulighed for at ringe ind på 35 55 55 57 og tale med rådgivere, der kan give dem gode råd til hvordan de bedst støtter dig og dine søskende i en tid, hvor familien har det svært.
Hvis du synes det er svært overfor dine forældre, kan du også overveje at tale med en anden voksen, du er tryg ved, fx en lærer, en bedsteforælder eller måske en venindes mor. De vil kunne lytte og hjælpe dig med at få talt med dine forældre. Du er også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, her sidder rådgivere klar, der kan hjælpe dig med hvordan du får det fortalt, og hvem det kan være godt at få snakket med.
Du skriver, at du på en måde tror, at din far gerne vil skilles, men ikke tør sige det. Du fortæller også, at din mor ikke ville kunne klare sig uden din far. Det er svære tanker at gå med. Jeg tænker, at det må være hårdt for dig at gå med de tanker og måske også tvivlen om, hvad der vil ske. Jeg kan forestille mig, at du bekymrer dig for, hvad der vil ske med din mor, hvis din far siger han vil skilles. Selvom man er barn, så kan man godt bekymre sig for sine forældre, og især nar man som du har en tanke om, at din mor ikke kan klare sig, hvis din far vil skilles. Jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at den bekymring bliver lettet fra dine skuldre. Det er de voksne, der skal tage ansvar for, at børn føler sig trygge. Forældre kan jo ikke styre alle de tanker, deres børn har, men de skal lytte til børnene og tage børnenes tanker alvorligt.
Jeg har nu givet dig nogle forskellige ideer til, hvordan du kan gribe det an og jeg håber, at du kan bruge det til noget. Jeg har læst dit brev flere gange og hver gang jeg læser det får jeg den tanke, at dine forældre bør være super stolte af dig. Det er så sejt, at du vil forsøge at gøre noget ved jeres familieproblem, og at du viser den omsorg for hele familien. Du er en fantastisk datter.
Pas godt på dig selv også. Kram fra BørneTelefonen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.