Familie hjælp,

Hej jeg har haft mange skænderier med min mor fra et par måneder siden og det endte med at hun slog mig rigtigt hårdt 2-5 gange og så fortalte jeg min veninde om det og hun sagde det til hendes mor der skal skrive til kommunen og jeg er meget bange nu og ved ikke om jeg skal sige det til min mor at jeg er bange fordi det er min skyld at hun skal der ind hvad skal jeg gøre?

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,

Tak for dit brev. Hvor er det godt og modigt at du har skrevet til os. Det kræver mod at bede om hjælp. Det mod skal du holde fast i.

Det lyder overhovedet ikke rart, at din mor har slået dig og det er slet ikke i orden. Det er faktisk ulovligt. Og intet af det der er sket, eller kommer til at ske, er din skyld. Det er din mors ansvar.

Det står i loven, at forældre ikke må slå deres børn. Derfor var det også SÅ godt, at du talte med din veninde om det. Og at hun fortalte det videre til sin mor. Din venindes mor har faktisk pligt til at skrive til kommunen, når hun ved, at din mor har slået dig.

Du har ret til at blive passet godt på og være tryg derhjemme. Og det lyder til, at din mor har svært ved det lige nu. Derfor har du ret til at få hjælp.

Jeg kan godt forstå, at du er bange lige nu, fordi du ikke ved hvad du skal gøre. Måske er du bange for, om din mor bliver vred, når hun finder ud af, at du har fortalt andre, at hun slår dig? Eller måske har du dårlig samvittighed? Sådan er der nemlig mange andre børn og unge som bliver slået, der har det.

Jeg ved også fra andre unge, jeg har skrevet med, at de føler, de måske er skyld i, at deres forældre slår dem. Det er vigtigt, at du forstår, det aldrig er din skyld. Lige meget hvad du gør, må din mor ikke slå dig.

Jeg ved ikke om du har søskende eller en far du ser? Grunden til at jeg spørger er, at det kan være en hjælp at tale med flere om, hvordan du har det lige nu. Det kan også være, at der er en lærer på skolen, som du er tryg ved? Læreren har nemlig pligt til at hjælpe dig.

Jeg er i tvivl, om din mor allerede har fået brev fra kommunen om, at hun skal derind. Eller om du går og venter på, at der kommer et brev. Jeg i hvert fald godt forstå, hvis den usikkerhed er svær at holde ud.

Måske kan det hjælpe at tænke på, at du faktisk hjælper din mor, til at holde op med at gøre noget ulovligt.

Jeg tænker på, at du kunne have brug for hjælp fra en voksen, som sammen med dig kan være med til at få lagt en plan for, hvordan tingene kan blive i orden hjemme hos dig. Hvad synes du om den idé?

Kommunen er det sted, som skal hjælpe børn, der bliver slået derhjemme. Vi her på Børs Vilkår kan også hjælpe dig, vi har nemlig det, der hedder en bisidderordning. En bisidder er netop sådan en voksen, som kan gå med på kommunen og bede om hjælp. Og du behøver ikke fortælle din mor om dette.

Bisidderne er er vant til at tale med børn og unge og kender til den hjælp, familier kan få. Det er nemlig sådan, at der er mange måder, at hjælpe en familie som din på. Din mor kunne fx få hjælp til at styre sit temperament og lære, hvordan man opdrager uden at bruge vold.

Du kan læse mere om det her  http://bornetelefonen.dk/bisidder

Eller se denne video http://Therese fik en bisidder

På vores hjemmeside http://bornetelefonen.dk/tema/vold-familien kan du også finde flere råd til hvordan du får hjælp.

Hvis det hele er lidt for uoverskueligt lige nu, kan du måske starte med at ringe til BørneTelefonen på 116111. Her sidder der voksne klar til at snakke med dig. De vil også kunne fortælle dig om bisidderordningen i Børns Vilkår. Ville det mon være et godt sted at starte?

Du har vist et kæmpe mod ved at tale med din veninde om det, og skrive herind og bede om hjælp. Det viser, at du er en stærk pige og at du kan mærke, hvad der ikke er godt for dig. Det er en stor styrke.

Jeg håber at du vil finde lidt mere af det mod og den styrke frem, selvom du er bange, og ringe til BørneTelefonen, så du kan få den hjælp du har ret til. Du har nemlig ret til et godt og trygt børne- og ungdomsliv.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.