Brev
Familie hader mig
Hej,
Jeg r en pige på 13 år her lidt på det seneste syndes jeg min familie ikke rigtigt kan lide mig, Min søster har nu i næsten 1 år kaldt mig respektløs og klam og grim uden jeg nogle sinde har gjort hende noget ond,
Min anden søster begyndte så idag mens jeg sad og snakkede med min morså brudt min anden søster ind og jeg var sygt respektløs og ulækker
jeg bliver selføldig trist over det og fortalte til min mor hun skal snakke med dem hvorfor de siger sådan noget, Men min mor tager det ikke seriøst hun siger bare stop med det og så begynder de at grine
jeg føler mig virkelig ensom og som om ingen forstår mig Jeg har ingen og snakke med det her om for hvis jeg snakker med min mor siger hun bare ”Hvad har du tænkt dig jeg skal gøre ved det var” og mine søskende ville ikke lytte
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev til os på BørneTelefonen.
Jeg er ked af at læse dét du oplever med dine søstre og din mor. Jeg kan godt forstå, at det selvfølgelig gør dig trist, og at du kan føle dig ensom. Især når du ikke oplever at have nogen at snakke med om det.
Jeg kan læse, at du har forsøgt at sige det til din mor, så hun kan hjælpe med at gøre noget. Jeg er dog også ked af at læse, at du ikke føler, at din mor tager det seriøst. Alligevel vil jeg rose dig for, at du forsøger at gøre noget, så du kan få det bedre i din familie.
Jeg tænker, om din mor og dine søstre mon ved hvordan du i virkeligheden har det?
Jeg kender nogle familier, hvor man kan komme til at tale dårligt og nedsættende til hinanden, nærmest som en “normal” del af hverdagen. Nærmest helt automatisk. Måske har man som familie talt sådan i så lang tid, at man kan komme til at glemme, at nogen i familien faktisk kan blive rigtig kede af det.
Det får mig til at tænke på, om du skulle prøve at tale med din mor én gang mere. Jeg vil foreslå dig, at du kan vise din mor det brev, du har skrevet til mig og måske også mit svar tilbage til dig. Hvis du kan få din mor til at lytte og forstå, hvordan du har det, kan I måske også tale med dine søstre bagefter.
I snakken med din mor kunne du fx sige: “Mor, jeg har det ikke så godt. Jeg bliver ked af det, når de taler grimt til mig og kalder mig grimme ord og navne. Jeg føler mig også ensom, fordi jeg ikke har nogen at tale med om det”.
Alle børn har ret til at være i et trygt hjem, hvor man kan have det godt. Hvis du stadig ikke oplever det, så kan du måske overveje at tale med en lærer eller pædagog fra din skole, som du føler dig tryg ved?
Jeg ved godt, at skolen er lukket her under Corona. Men når de åbner, kan du måske prøve at tale med én af dem. Her kan du også overveje, om du har lyst til at vise dit brev til mig.
Lærerne eller pædagogerne på din skole kan måske hjælpe med at tale med din mor sammen med dig. Og måske kan de også hjælpe dig med den ensomhed, du oplever og føler.
Når man er 13 år som du er, så er det vigtigt, at man ikke står alene med sine problemer og følelser. Og det er derfor jeg råder dig til at få sagt dine følelser og oplevelser højt – endnu engang. Det er de voksne omkring dig, der har ansvaret for at hjælpe dig til at have det godt.
Hvis det nu slet ikke hjælper at tale med din mor eller en anden voksen, så er der en anonym rådgivning for børn og unge i din kommune. Hvis du Googler din kommunes navn + “anonym rådgivning børn og unge”, så kan du ringe til det telefonnummer, du finder.
Her sidder der nogle voksne, som hver dag snakker med børn, der har det svært derhjemme. Når du ringer, kan du sige: “Hej, jeg har det rigtig skidt derhjemme. Mine søskende er efter mig, og jeg får ingen hjælp fra mine forældre. Jeg vil gerne have hjælp fra jer.”
Kommunen har en masse muligheder for at hjælpe dig og jer som familie. Det kan være en psykolog, du kan snakke med eller en familievejleder, der kan hjælpe jer alle med at få det bedre sammen. Hvad tænker du mon om det?
Du skal vide, at du altid kan ringe ind til os på BørneTelefonen på 116111. Vi vil rigtig gerne tale med dig og være med til at hjælpe dig videre. Når man ringer til BørneTelefonen behøver man ikke sige sit navn eller hvor man bor. Dem der tager telefonen er rigtig søde og lyttende.
Jeg sender dig en masse kærlige tanker og håber, at mit svar har hjulpet dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen