Familie besøg!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Jeg kan godt forstå, at du synes, det er svært at bo i din familie, og jeg synes bestemt at det lyder nederen, sådan som du beskriver det. Jeg tænker, at du har det som om der ikke rigtig er plads til dig mere, og det er rigtig ubehageligt.

Derfor bliver det særlig slemt for dig, når du må rykke ud af dit værelse i flere dage, for dit værelse er nok stedet, hvor du ellers finder lidt ro til at være dig selv.

Det er godt, at du har prøvet at snakke med din mor om det, men desværre fik du ikke så meget ud af det. Det er selvfølgelig rigtigt, at du skal respektere de voksnes valg, men du har jo også brug for at føle dig respekteret. Og det tror jeg ikke, du gør.

Det lyder heller ikke så rart, at din mors mand drikker. Det kan skabe en rigtig utryg stemning i familien, hvis der er for meget alkohol og den måde han skælder dig og dine små søskende ud. Det er ikke ok for jer børn at leve i det.

Du har gået og haft det skidt siden oktober, så det er rigtig godt, at du nu fortæller om din situation til brevkassen. Jeg tænker på, om du kender nogen, du kunne fortælle det til? Måske et familiemedlem, måske en ven af familien, måske din klasselærer? Eller måske skal du snakke med din far om, hvor slemt det er for dig at bo derhjemme? Selvom din mor mener, at du ikke skal dele det med ham eller andre, så har du ret til at snakke med hvem du vil. Hvem mon du først tænker på at snakke med?

Hvis du har mulighed for at flytte til din far, er det måske ikke nogen dårlig ide, men det skal din mor og din far jo aftale. Når du skriver om dine forældres skilsmisse, lyder det som om dine forældre kan have svært ved at blive enige, så det kan jo godt være, at de måske heller ikke kan blive enige, hvis du skal bo hos din far.
Hvis det bliver sådan, kan din far henvende sig i Statsforvaltningen, der er det kontor, der tager sig af skilsmisser, børns bopæl og samvær. Så vil begge dine forældre blive indkaldt til et møde, hvor de kan drøfte sagen med en sagsbehandler. Det kan også være, at du vil blive indkaldt til en børnesamtale, hvor du skal fortælle, hvorfor du gerne vil bo hos din far. Hvis du skal til en børnesamtale, kan du få en bisidder fra Børns Vilkår med til samtalen.

En bisidder er en socialrådgiver, der kan støtte og hjælpe dig, hvis du skal til møde med en sagsbehandler. Du kan læse mere om vores bisidderordning på www.bornetelefonen.dk/bisidder

Mange gode tanker og held og lykke fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.