Brev
Familie.
Føler ikke jeg høre til i familien.
Lad os starte med min søster.
Hun klare sig godt fagligt og socialt i skolen, og hun har aldrig skiftet skole. Hun er god til at tegne, skrive, hun er klog, hun har gået til klaver i 8 år og er begyndt at spille guitar. Hun har ikke nogle mentale problemer, og hun skaber aldrig problemer. Hun har “normal” tøjstil, altså lidt mere basic ting. Ligesom begge vores forældre, elsker hun Nirvana og Queen, osv.
Så er der mig, klarer mig okay i skolen fagligt, ikke så godt socialt. Skal til at skifte skole for 3 gang, og har ikke rigtigt noget talent. Kan ikke male, tegne, spille guitar, spille klaver, danse, synge, lave gymnastik, osv. Har gået til over 20 fritidsting, men kunne ikke specielt godt lide noget af det.
Vi er ikke sikre endnu, finder snart ud af det, men mine forældre tror jeg har bipolar ligesom min morfar eller ADHD. I modsætning til hende, kan jeg godt lide sort tøj, chains, osv. Eller som nogle andre kalder det, “egirl” stil eller “trasher” stil. Ingen, INGEN, udover min far kan lide min tøjstil i familien.
Og når de andre kan lide rock, kan jeg lide musicals. Mamma Mia, six the musical, heathers, og så meget mere. Ingen fra min familie kan lide musicals udover min grandkusine som er en af mine bedstevenner, men vi ser ikke hinanden så meget irl, selvom vi skriver sammen hver dag online.
Me
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Ung på 13 år.
Jeg kan godt se, at når du sammenligner dig med din søster på den måde, som du beskriver, så kan det komme til at ligne, at du ikke er lige så god.
Men for mig lyder det som om, at du har talent.
Et talent til at være dig selv. Et talent til at mærke dig selv og lytte til din indre stemme. Fx gå med det tøj du gerne vil gå i. Og høre den slags musik, som gør dig glad, frem for at gøre det, som de fleste omkring dig gør. Det kræver så meget mod at gå imod strømmen. Vi får mange breve fra børn og unge, som gerne ville turde noget nyt. Fx afprøve en ny tøjstil, stå ved at de kan lide anderledes musik eller andet. Men de kan ikke finde modet, da de er bange for at komme til at stå udenfor. De frygter, at andre skal synes, at de er underlige eller pinlige.
Det lyder også til, at du har et talent for at afprøve forskellige ting. Du skal til at skifte skole for 3. gang, og du har gået til over 20 fritidsting. Det må kræve meget power og mod at kaste sig ud i noget nyt så mange gange. Måske mærker du noget i dit indre, der fortæller dig, at du bare skal blive ved med at prøve nye ting af, fordi det så nok skal lykkes at finde det, du er god til og kan lide. Som Gummi Tarzan siger: “Der er altid et eller andet, man er god til. Man skal bare finde ud af, hvad det er”.
Du fortæller, at du oplever at du ikke høre til i din familie. Hvordan mon din familie oplever det? Syntes de det samme, eller vil de måske sige, at du er en del af familien? For nogle gange er det en følelse, man har – men ikke noget andre synes.
Selvom det “bare” er en følelse, du har, så kan det selvfølgelig føles slemt nok. Måske mærkes det som en form for ensomhed?
Ved du, hvad der skulle til, for at du ville føle, at du er med i din familie? Er der noget dine forældre eller søster kan sige eller gøre, så du føler, at du hører til?
Hvad tror du, der ville ske hvis du fortalte din familie, hvordan du oplever det? Og hvad mon de vil svare hvis du spurgt dem, hvilke talenter, de syntes, du har! Du kan fx spørge din familie, din lærer og en ven om de vil nævne 3 ting, som de syntes, du er god til. Ja det er bare forslag – men nogle gange kan folk omkring en få øje på noget, man ikke selv ser.
Du fortæller, at du er ved at blive undersøgt for, om du måske er bipolar eller har ADHD. En diagnose kan desværre godt få en til at føle sig anderledes – og måske er det også derfor, at du får tanken, at du ikke hører til? Hvis det viser sig, at du får en diagnose, så håber jeg, at du vil få god hjælp. Og at du vil huske, at en diagnose ikke fortæller alt om en. Den fortæller om de steder i livet, hvor man har udfordringer.
Nogle børn og unge har stor glæde af at tale med andre unge med samme diagnose som dem selv. Derfor kan du tale med de voksne om, hvilke muligheder for hjælp og støtte, der kan være til dig, hvis det viser sig, at du har en eller anden form for diagnose.
Jeg håber, at mit svar kan være med til vise dig, at du er værdifuld. Selvom jeg jo ikke kender dig, men blot har læst dit brev, så er det tydeligt for mig, at du har nogle særlige kvaliteter. Dit liv har formet sig anderledes end din søsters – men derfor har I også fået forskellige erfaringer og viden med i bagagen. Disse kan være svære at sammenligne, for de er ikke så tydelige som fx et talent for at spille klaver eller tegne. På den måde er det lidt unfair at sammenligne sig. Jeg håber derfor, at du vil begynde at lægge mærke til, hvad der gør dig glad – mere end hvad der gør dig talentfuld.
Indtil nu har du kigget mest på, hvad du ikke kunne, frem for hvad du kan og er. Prøv at lægge mærke til din styrke, og det der gør dig glad. Jeg håber, at du på den måde kan mærke, at du er værdifuld – også for din familie.
Du er meget velkommen til at ringe på 116111 eller skrive til os igen, hvis du vil snakke mere.
Kærlig hilsen BørneTelefonen