Familie

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år,

Hvor er det bare godt, at du har taget kontakt til BørneTelefonen.

Jeg kan godt forstå, at det må være ubehageligt, at være hjemme hos dig. Det er vigtigt, at du får noget hjælp, når du går og har det på den måde. Det er aldrig rart, at blive gjort grin med. Især ikke af ens forældre, der har ansvaret for, at man føler sig tryg og godt tilpas derhjemme. Det gælder også hos dig.

Du fortæller mig, at dine forældre gør grin med dig. At de blandt andet vil sælge dig på ebay, og at de ikke giver dig ros, men faktisk helt overser dig, modsat din bror. Er det mon rigtig forstået?

Hvis man over længere tid føler sig usynliggjort og mindreværdig, så kan det være utrolig hårdt. Især når det er ens egne familiemedlemmer, som afviser en. Jeg hører dig sige, at du har prøvet at snakke med dine forældre om det, men de tager dig ikke seriøst.

Måske kunne du skrive et brev til den af dine forældre, som du har det bedst med. Hvor du skriver om dine følelser, hvad du savner fra dine forældre, at du også har brug for deres støtte og omsorg – og du også har brug for at vide, at du betyder noget for dem. Måske kan din storebror hjælpe dig med at snakke med dine forældre. Eller måske kan han snakke med dem på dine vegne?

Jeg sidder og tænker på, om der mon er nogen voksne, der ved hvordan du går og har det? Du fortæller mig, at ingen ser du er ked af det, kun når du er alene.

At være ked af det, er en helt normal følelse. Jeg snakker med rigtig mange børn og unge, der ligesom dig også går rundt med følelser, de næsten ikke ved, hvad de skal gøre af. Det kan føles som om, man er helt alene i verden og det eneste man har brug for, er et kram og nogen, der kan lytte og forstå en.

Er der en voksen henne i skolen, du føler dig tryg ved? Det kan være en lærer, studievejleder eller en helt tredie, du kunne forestille dig. Du kan skrive til dem via Aula eller Lectio om det, du gerne vil snakke om, så kan I lave en aftale om, hvornår I kan snakke sammen. Det kan også være en idé at gå på kontoret og spørge efter læreren eller studievejlederen, hvis det er bedre for dig.

Det kan også være, at du har nogle gode veninder, som du kan snakke med – og måske kan de støtte dig i at få talt med en på skolen. Det kan også være en af dine klassekammeraters forældre  eller måske har du brug for at tale med en sagsbehandler fra din kommune, som kan hjælpe med at snakke med dine forældre. Måske ville en bisidder fra BørneTelefonen være en god støtte for dig, hvis du skal tale med kommunen. Du kan læse mere om vores gratis bisidder her: gratis bisidder fra BørneTelefonen

Du fortjener, at være glad og have det godt. Du har allerede vist et kæmpe mod ved at skrive ind til BørneTelefonen og søge om hjælp, hvilket du kan være meget stolt af. Det er rigtig sejt og modigt og jeg tænker, at du kan bruge det mod, til at få snakket med nogle voksne om, hvordan du har det.

Fortæl om dit liv og forholdene der hjemme: At du ikke længere kan holde ud, at blive nedværdiget og du faktisk ikke har lyst til at komme hjem. Du kan også vise den voksne, du vælger at snakke med, det brev du har skrevet ind til BørneTelefonen. Samtidigt kan du vise det svar, vi har givet.

Den voksne er meget velkommen til at kontakte vores ForældreTelefon på 35 55 55 57, hvis der brug for at vide, hvordan man helt konkret kan støtte og hjælpe dig bedst muligt lige nu.

Du er altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116 111, så er vi klar til at lytte og hjælpe.

Jeg håber, du får talt med nogen om det, og bruger din styrke til at få det bedre derhjemme. Du er godt på vej.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.