familie

hej bb.

jeg ved ikke helt om det er er et spørgsmål men bliver nød til at få det ud.

her idag bliver jeg spurt om jeg kan være sammen med en jeg vil rigtig godt men ved ikke om jeg må så spørger min far. min far siger ja. jeg går en og siger det til min mor og det vil hun ikke have og hun begynder at blive lidt småsur så jeg må aflyse det med min veninde og skriver til hende at min mor ikke rigtig kan overskue det. også bliver min mor rigtig sur.

mig og min far går så en lidt lang tur og får snakket om det.når vi kommer hjem har min mor set sms’erne og hun er blevet meget sur og ked af det så hun b begynder at skælde sådan ud lige pludselig går det ud over min far og de bliver virklig sure på hinanden.

lige nu skæneds de lidt mere og jeg sidder oppe på mit værelse mens jeg skriver det her til jer (imens jeg smågræder lidt) nu er jeg MEGA bange for at mine forældre bliver skildt.

håber i ser det her og måske kan hjælpe mig lidt (vis i kan)

knus fra mig.

P.S undskyld vis det ikke rigtig giver mening havde bare brug for at snakke med nogle om det.

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år
Det er helt ok, at du skriver til os. Jeg kan sagtens forstå, at du har brug for at dele med nogen, at du er ked det og bange for at dine forældre bliver skilt. Jeg håber, at de er blevet gode venner igen og ikke skændes eller skal skilles. Måske har I også fået talt om det der skete den dag?
Jeg tænker lidt om, du følte, at det var din skyld, at dine forældre blev sure på hinanden og skændes? Sommetider er det nemlig sådan, at man kan føle, at man har gjort noget, som ens forældre bliver uenige om og skændes over. Men det er de voksne, som bliver uenige og skændes – det er ikke din skyld eller dit ansvar. Det er dine forældres ansvar at tale om tingene på en ordentlig måde, og man kan sagtens diskuterer det, man er uenige om uden at skændes og uden at skilles. Det er bare ikke rart for nogen af jer, når det bliver til skænderier.
Det er dejligt at høre, at du og din far gik en tur og fik talt sammen om det der skete den dag. Det lyder til, at I er gode til at tale sammen, og at det er på en rar og tryg måde.
Måske vil det være rart, hvis I alle tre gik en tur sammen og talte om tingene? Det kan også være, at I synes det er bedre hjemme hos jer. Mon I kan tale om, hvordan det fremover skal være for dig og aftaler med veninder? Jeg tænker, at dine forældre skal finde ud, hvem du skal ringe til og spørge om du må tage veninder med hjem eller tage over til veninder. Ellers tror jeg, at det bliver alt for indviklet for dig at stå midt mellem dine forældre og selv prøve at finde ud af, hvad der passer dem bedst.
Det kan også være en idé, at I ved aftensmaden eller morgenmaden finder ud af om, det er ok at du laver en aftale med en veninde i skolen, eller at du måske allerede om aftenen laver aftalen med veninden?
Hvis du har mod på det, så kan du vise dit brev og mit svar til dine forældre, så de ved hvordan du har det, når de skændes – vil det mon være en god idé hjemme hos jer?
Mon der er nogen af mine forslag, der vil hjælpe, så det føles rart og trygt for dig igen?
Kærlige hilsner og kram fra
BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.