Brev
Familie
Hej, min mor og far er konstant op og skændes, ca 2-3 gange om ugen. Min mor er dårlig gående og min far er ret gammel. Vi har en hund der altid gøer og det gør min far sur, og så bliver min mor sur på min far o.sv, min mor siger en gang imellem at hun vil flytte hjemme fra😢, nu til dags kommer de op og skændes om alting! Jeg en 6 klasse dreng som skal flyt op i 7 klasse fra 2 januar, som betyder jeg skal lave min 6 klasse bøger færdig. Min mor føler at hun altid rydder op, gøre rent o.s.v! Når hun så tager det om med min far bliver han sur og så bliver min mor ked af det og så siger hun at hun vil flytte hjemme fra. Det er så hårdt at jeg skal lave alle 6 klasse bøger færdig og havde nogen forældre der er uvenner 2-3 gange om ugen. 😢😭 er bange for de flytter!
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Tak for dit brev. Du har brug for at fortælle nogen om, hvordan du har det. Og det er godt, at du skriver herind til BørneTelefonen.
Det lyder som om, at det er svært at være hjemme hos dig for tiden. Dine mor og far bliver tit uvenner og skændes. Og du skal have gjort mange skole-hæfter færdige, så du kan gå en klasse op efter nytår.
Det lyder spændende…men jeg kan godt forstå, at det føles svært at være hjemme hos din mor og far. For de skændes meget. Det er klart, hvis det gør dig usikker og forvirret.
Det må ikke være rart, når din mor taler om at flytte. Og du tænker måske på, om din mor eller far bliver skilt. Jeg ved, at rigtig mange børn er bange for, om det kan ske i deres familie.
Har du nogle gode venner, som du kan snakke med om, hvordan du har det, og måske dele dine tanker med? Måske kender de godt følelserne, du sidder med, og kan være med til hjælpe dig lidt.
Det vil nok være godt for dig, at holde fast i nogle af de gode kammerater du har, nu når du skal begynde i den nye klasse, for de kender dig og din familie. Måske vil det kunne være en støtte.
Det er ikke rart at høre på, at ens forældre skændes. Tror du at dine forældre ved, hvor meget skænderierne påvirker dig? Det er ikke sikkert, at de har tænkt over det.
Ville du kunne sige til dine forældre, at det går dig på, at de skændes? Måske på en af de dage, hvor stemningen er god? Du kan måske vise dem dit brev hertil, hvis det er svært at få sagt med ord. Tør du det?
Kender du en voksen, måske en lærer du kan lide, som du kunne snakke med om, hvordan det går derhjemme? Det kan være rigtigt godt at få fortalt, hvordan du har det. Ligesom du har gjort i dit brev til os.
Måske kunne dine mor og far have brug for noget hjælp. Der findes et sted, som hedder “Anonym familierådgivning” ved kommunen, hvor alle kan få hjælp. Det kan den voksne, du snakker med, måske fortælle din mor og far om, så de ved det?
Dine forældre kan også ringe på http://ForældreTelefonen  og tale med os. Så kan vi tale med dem om, hvordan de bedst hjælper dig og din familie lige nu.
De skal have hjælp til at løse deres problemer, og de skal sørge for at tage hensyn til dig. Skænderier går ud over hele familien.
Jeg vil ønske dig held og lykke i din nye klasse og håber, du bliver rigtig glad for at gå der, og får flere gode venner. Jeg håber at du får talt med en voksen, som kan hjælpe dig og dine forældre til mere hjælp.
Du har taget det første skridt ved at skrive til BørneTelefonen, og jeg tror på at du er sej og modig nok til at tage det næste for, at det bliver bedre for dig og din familie. Jeg håber, du kan bruge mine forslag. Du er altid velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen igen, hvis du har brug for det.
Med kærlig hilsen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.
SMS
Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.