Familie

Hej

jeg er en pige på tolv år

jeg har en søster og to forældre

mig og min søster har det virkeligt dårligt sammen og jeg har sagt til hende at jeg ville ønske hun var død

dagen efter kom hun og vidste mig et ar ved sit håndled hun prøvede at begå selvmord og jeg kunne ikke sove den nat jeg har det virkeligt dårligt med det jeg har prøvet at snakke med hende men det vil hun ikke.

Og mine forældre dem kan jeg ikke lide

jeg vil så gerne væk men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre men jeg vil så gerne være en god familie men det er så svært

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du må føle dig meget ensom i din familie. Det lyder ikke spor rart, at du både har det dårligt med dine forældre og med din søster, og jeg kan godt forstå, at oplevelsen med din søster var skræmmende for dig. Jeg tænker på, om din søster mon også har det svært i familien, og det derfor går ud over dig? Nu kender jeg jo ikke din familie, men når børn ikke trives i deres familie, er det tit fordi forældrene ikke har det godt. Hvis forældre ikke har overskud til deres børn f.eks. på grund af deres egne problemer, er det svært at være barn i familien. Hvis der skal ske ændringer, er du nødt til at fortælle om din situation til andre, men det er lidt svært for mig at vide, hvad der skal til for at hjælpe dig. Jeg vil komme med et par forslag, som du måske kan bruge. Hvis du har en god lærer eller kender en anden person, som du tror, vil lytte til dig, synes jeg, du skal bede om en samtale med hende/ham. Du kan evt. vise dit brev som en start på samtalen. Det kan ændre meget at du har en person, som bagefter kan tale med dig og din familie om de problemer du beskriver. Du kan også ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på BørneChatten og fortælle lidt mere om dig selv og din familie. Måske kan du og rådgiveren finde ud af, om du har brug for mere hjælp. Det kan f.eks. være en bisidder fra Børns Vilkår, som kan hjælpe dig med at komme videre. Du kan også læse mere om vores børne bisidder på vores hjemmeside.  Kærlig hilsen fraBørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.