Brev
familie
kære brevkasse,
jeg er en pige på 13 år. mine forældre er skilt. det har de været siden jeg var 10 måneder gammel.
Mit problem er at jeg for nyligt har fundet ud af, at mine forældre blev skilt, fordi min far var utro.
siden jeg fandt ud af det har jeg haft det meget svært med det.
altså jeg har aldrig haft det bedste forhold til min far.
siden jeg var helt lille græd jeg hver gang jeg skulle hjem til ham og gemte mig på mit værelse.
mit forhold til min far er kun blevet værre til min far siden jeg fandt ud af at han var min mor utro.
jeg får kvalme i munden bare af at tænke på det.
og jeg for ondt at min mor.
jeg vil gerne hvide hvad jeg skal gøre for at få et bedre forhold til min far?
lige pt har jeg ikke lyst til at komme hjem til ham og jeg kan ikke falde i søvn fordi jeg tænker på det.
jeg ved godt at det er mange år siden.
kærlig hilsen pigen der ikke ved hvad hun skal gøre!?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 årige pige.
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver. For det lyder til, at det er noget, der går dig meget på.
Du har fået en viden, som egentlig mest er for de voksne. Sådan er det indimellem. Men så er det rart, at få hjælp til de tanker og følelser man kan få, når man ved noget, der ikke er rart. Det er aldrig godt at gå rundt med sådan nogle triste tanker helt alene.
Det lyder til, at du har et godt forhold til din mor. Det er dejligt! Jeg tænker derfor på, at det vil være rart for dig at tale med din mor om, at du har fundet ud af, at din far var hende utro. Og at det var derfor, at de gik fra hinanden. Det er vigtigt, at hun ved, hvad det gør ved dig lige nu. For sådan skal du ikke gå og have det.
Din mor vil sikkert blive glad for, at du deler dine tanker med hende og hun vil sikkert også kunne mærke dine omsorgsfulde tanker om hende. Samtidig ved din mor nok godt, at det er en svær ting for et barn, at gå og tænke på, og som hun skal hjælpe dig med. Hvis du får talt med din mor om det, vil det sikkert hjælpe dig med igen at kunne falde i søvn om aftenen og at se din far.
Hvis du har mod på det, så tænker jeg også, at det vil være en god idé, at din far ved, hvad du har fundet ud af. Jeg synes også godt, at du kan fortælle ham, at det gør dig lidt vred på ham. Måske kan din mor hjælpe dig med at fortælle til din far på forhånd, at du har fundet ud af det. Herefter kan du have en stille og rolig snak med din far, hvor han skal lytte til dig og passe på dig. Hvis du ikke taler med ham, så tænker jeg, at der er en sandsynlighed for, at du trækker dig væk fra ham og bliver ved med at være vred på ham. Netop fordi at I ikke får talt det igennem. Han har helt sikkert været ked af, at han har gjort, som han har gjort. Og måske er det rart for dig høre fra ham.
Det kan også være, at du sammen med din mor eller far, skal tale om, hvordan du generelt har det med at være hos ham. Hvis der stadig er nogle ting, som er svært (udover utroskaben), så er det vigtigt, at de voksne ved det, så de kan tænke over, hvordan de gør det mest trygt for dig. Det er nemlig deres ansvar. Måske kan du læse lidt mere om skilsmisse her: https://bornetelefonen.dk/tema/skilsmisse
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at sige sådan noget til sin far. Men jeg synes, at du skal gøre et forsøg. Hvis det er alt for svært at skulle gøre det ansigt til ansigt, så kan du jo vise ham det brev som du har skrevet til mig og måske også mit svar. Der findes også en rådgivning til de voksne, ligesom BørneTelefonen. Den hedder ForældreTelefonen og her kan din mor eller far ringe, og tale med en sød rådgiver om, hvordan de bedst passer på dig, når du bliver ked af det.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på telefon, chat eller sms.
Mange hilsner fra
BørneTelefonen.