Familie

Hej brevkassen
Jeg er en pige på 15, som har det svært derhjemme.
I de sidste 5 år har min mor gemt alkohol rundt omkring i huset, og hun er ikke altid lige sjov at være sammen med. Det er dog aldrig ude i det ekstreme, og det har også kun været i små perioder.
Her for en måneds tid siden fik min far arbejde i …, og han er nu kun hjemme 3-6 dage om måneden.
Problemet er dog, at her på det sidste har min søster og jeg ikke kunne enes, og det er kommet så vidt, at hun nogle gange tager hårdt fat om mig, og truer med at slå mig.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det.
Jeg får tit et par ord med på vejen fra min søster om, at jeg er kraftedme dum, og det værste lille svin jeg nogensinde har mødt, og at hun ville ønske, at jeg aldrig nogensinde var blevet født!
Jeg føler mig lidt magtesløs, og ved ikke hvad jeg skal gøre

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Tak for dit brev, jeg synes at det er rigtig godt, at du skriver til os. Det lyder ikke til at være rart at bo hjemme hos dig lige nu. Jeg tænker, at det nok er svært for jer alle sammen, at din far er så meget væk? Din søster savner ham sikkert og din mor synes sikkert, at det er rigtig svært, at skulle klare være uden ham? Måske er det derfor, at det går lidt galt lige nu med skænderier osv.?

Det er meget almindeligt, at søskende skændes og bliver uvenner, særligt i den alder I har, men det er selvfølgelig ikke i orden, at hun tager hårdt fat i dig og siger så grimme ting. Hvad gør du mon, når i bliver uvenner, siger du også grimme ting til hende, går du eller noget andet? Hvor gammel er din søster? Jeg tænker, at hun måske føler, at det er hende der skal passe lidt på familien, mens din far er væk? Måske prøver hun også at undgå, at din mor drikker mere, ved ligesom at prøve at tage ansvaret?

Hvis hun føler det ansvar og samtidig savner jeres far og synes det er svært derhjemme, så er det måske grunden til at det går så galt - hun vil måske gerne sørge for det hele men kan ikke, og så ender hun med at blive rigtig sur og frustreret og så går det ud over dig? Hvad tænker du om det, kan det være noget i den stil der foregår? Hvad siger jeres mor, når i skændes så meget og så grimt? Prøver hun at stoppe jer eller gør hun noget andet?

Det lyder lidt som om, at jeres mor måske ikke er så stabil, nu du nævner, at hun går og gemmer alkohol i huset. Måske har din mor brug for at snakke med nogen om, at det er svært at klare tingene, når din far er meget væk? Det kunne være en sagsbehandler i kommunen, eller det kan være at gå til lægen eller direkte til alkoholafvænning i jeres kommune - det er gratis og hun kan være anonym og få hjælp til at stoppe med at drikke alkohol. Det kan også være vores ForældreTelefon, som hun kan ringe anonymt til på 35555557 og snakke om, hvordan det går derhjemme med jer. Hvad tænker du, ville du kunne snakke med din mor om, at du synes hun har brug for lidt voksen støtte? Måske er der en anden voksen tæt på jer, som kunne hjælpe dig, hvis du synes det er svært - en moster, bedsteforældre, din mors veninde eller din lærer etc.

Jeg tænker lidt, om det er bedre, når jeres far så er hjemme? Hvis det går bedre, når jeres far er hjemme, så kunne i måske tage en snak i familien om, hvordan det er, når jeres far ikke er der og måske lave en aftale med jeres far om nogle regler for familien, mens han er væk? Det kunne være sådan noget med, at når i bliver uvenner, skal i gå i hvert jeres rum og falde ned, inden i snakker om tingene etc. Hvad tænker du, lytter din søster til jeres far og kunne det være en mulighed? Jeg tænker også for din egen skyld, at det kunne være rigtig godt for dig, hvis du kunne finde en voksen at snakke med om det her. Det kan være rigtig forstyrrende for ens øvrige liv, hvis man har det svært derhjemme og ofte hjælper det, hvis man får lidt voksenstøtte.

Hvis nu det ikke hjælper, at snakke med jeres far eller du synes, at det er for svært, at snakke med jeres mor, så er det endnu mere vigtigt, at du tænker over, hvem der kan hjælpe dig på en eller anden måde. Måske kan du også tænke over, om du kender en voksen, som din søster ville lytte til, så kunne i to tage en snak med den voksne?

Jeg håber, at du kan bruge mine forslag til noget og hvis du tænker, at du gerne vil snakke lidt mere om det eller der opstår noget andet, som du har brug for at snakke om, så er du altid velkommen til at skrive eller ringe til Børnetelefonen på 116111 eller logge på chatten på vores hjemmeside. Her sidder en masse søde rådgivere, som du fx kan vende dine tanker med, inden du beslutter, hvad der er bedste at gøre. Måske vil det også være hjælpsomt for dig at kigge på www.tuba.dk , som er en rådgivning for unge, hvor forældre drikker for meget. Her er mulighed for at chatte med en rådgiver, andre unge og få snakket om det der er svært derhjemme, både omkring det med din mor, din far og de måder du og din søster kommer op at skændes med hinanden. Vil du have mod på det - det håber jeg.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.