Familie

Kære Brevkasse..

Jeg skriver fordi jeg har et meget stort problem, det føler jeg i hvert fald selv.

Min mor har Stomi og jeg er virkelig ked af det.

Jeg føler at min mor ikke er god nok. Hun er lidt tyk eller hvad man siger og jeg kan ikke klare og tænke på hun har stomi. Jeg vil ikke have hende med offentlige steder fordi hun har den klamme pose.

Nogen gange ude på badeværelset stinker der ude på badeværelset.

Engang i kirken slog min mors pose en prut. Jeg kunne løbe skrigende ud af kirken.

Her i weekenden da jeg havde en veninde på besøg slog posen igen en prut!

Og her d. 20 februar 2014 skal jeg til en fastelavnsfest.

Du tænker sikkert at jeg glæder mig, men sandheden er at det gør jeg slet slet ikke! Jeg er rigtig bange

Please hjælp mig.

Det er mega irriterende og tænke på og vide hver eneste dag.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Du

Tak fordi du skriver herind til BørneBrevkassen om et emne vi ikke ser så tit. Jeg tror der er mange, der kender situationen med at man er oprigtigt flov over sine forældre. En del teenagere er flove over deres forældre i en eller anden forstand. Det hører med til at løsrive sig og øve sig på at blive voksen. Måske har du talt med en veninde om det.

I dit tilfælde er det nogle meget konkrete ting, der er med til at udløse flovheden og tanken om at din mor ikke er "god nok": Prutterne og din mors størrelse. For at de "dårlige" ting ikke kommer til at fylde alt for meget, kan det være hjælpsomt at øve sig på at huske nogle situationer, hvor du oplevede, at din mor faktisk var "god nok". Du kan måske huske engang hvor hun lyttede til at problem du havde, hjalp dig med noget svært eller bare forkælede dig.

Nogen gange kan det hjælpe at tale om det, man er flov over, nogen gange er det bare rigtig svært at komme i gang med at sige det, fordi man kan komme til at tænke på ikke at såre den man er flov over. Måske er det sådan du tænker?

Mit gæt er at det er rigtig svært at snakke om, både for dig, men også for din mor. Det kan være et meget følsomt emne for jer begge, fordi din naturlige løsrivelse og flovheden over din mor, bliver blandet sammen.

Jeg ved ikke hvor længe din mor har haft stomi, men jeg kommer i tanke om, at din mor også, måske især i starten, syntes det var flovt at have en stomi pose hængende og komme til at slå prutter uden at kunne styre det? Har I nogensinde talt om hvordan det egentlig er for hende og hvordan hun havde det i starten?

Mit bedste bud til dig er at få talt med din mor, hvis du overhovedet kan!
Hvis du har brug for lidt viden inden, kan du se på www.copa.dk. Det er Stomiforeningens hjemmeside, hvor du kan finde alle mulige oplysninger og artikler om stomi. Når du har checket den ud, kan du fx foreslå din mor, at I ser på den sammen. Det kan måske være lettere at tale om det, når I har noget konkret at tale ud fra?

Jeg ønsker både for dig og din mor, at I får talt sammen, så flovheden ikke får skilt jer ad!

Kærlig hilsen

BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.